کیورینگ بتن

کیورینگ بتن
  • 1320
  • 1400/1/1

کیورینگ بتن

کیورینگ بتن یا عمل آوری بتن

در تهیه بتن ، سیمان به عنوان چسبی عمل می کند که سنگدانه ها را بهم پیوند می دهد تا محصول نهایی تولید شود. بتن از طریق واکنشهای شیمیایی ، معروف به هیدراتاسیون ، که با افزودن آب به مخلوط شروع می شود ، به مقاومت خود می رسد. سرعت واکنشها بر خصوصیات بتن سخت شده مانند مقاومت ، نفوذ پذیری ، دوام ، مقاومت در برابر سایش و مقاومت در برابر انجماد و ذوب تأثیر می گذارد. تا زمانی که آب وجود داشته باشد ، هیدراتاسیون تا سالها ادامه خواهد داشت. موسسه بتن آمریکا ACI حداقل دوره کیورینگ بتن را برای دستیابی به 70٪ مقاومت فشاری بتن توصیه می کند. غالباً مشخص می شود که این مهم می تواند پس از هفت روز عمل آوری حاصل شود.

روش های کیورینگ بتن

1- عمل آوری با آب
2- عمل آوری با عایق
3- عمل آوری با حرارت

عمل آوری با آب

این روش تا حد زیادی بهترین روش کیورینگ است زیرا تمام نیازهای کیورینگ را برآورده می کند ، با ارتقا هیدراتاسیون ، از بین بردن جمع شدگی و جذب گرمای هیدراتاسیون. اگر روش عایق نیز اتخاذ شود ، لازم است که قبل از اینکه بتن با عایق پوشانده شود ، مقدار مشخصی از عمل آوری با آب انجام شود. عمل آوری با آب به روش های زیر انجام می شود:

الف- غوطه وری

این روش معمولاً در آزمایشگاه برای عمل آوری نمونه های آزمایش بتن استفاده می شود. اقلام بتنی پیش ساخته معمولاً برای مدت زمان مشخصی در مخازن عمل آوری غوطه ور می شوند. صفحات روسازی ، دال سقف و غیره با ساخت حوضچه های کوچک زیر آب پوشانده می شوند. غوطه ور شدن در آب به ویژه هنگامی اهمیت دارد که بتن نسبت آب و سیمان کمتری داشته باشد.

ب- زدن حوضچه

در روش حوضچه سازی ، حوضچه های مصنوعی مستطیلی یا مربع شکل کوچکی با استفاده از خشت یا ملات نازک یا ماسه در سطح بتن ساخته می شوند. آب بسته به شرایط جوی در حوضچه های کوچک مستطیلی یا مربع شکل دو یا سه بار در روز پر می شوند.

ج- پاشیدن آب یا اسپری

پاشیدن آب یا اسپری آب روشی عالی لرای عمل آوری در شرایطی است که دمای محیط بسیار بالاتر از حد یخ زدگی و رطوبت کم باشد. اسپری آّب برای به حداقل رساندن ترک خوردگی جمع شدگی پلاستیک تا پایان عملیات انجام می شود.

عمل آوری با عایق

فرآیند با استفاده از یک ترکیب عایق در سطح بتن به عنوان عمل آورنده استفاده می شود. عایق به عنوان یک مانع فیزیکی برای جلوگیری از اتلاف رطوبت بتن عمل می شود. معمولاً در صورت کمبود آب در منطقه بتن ریزی استفاده می شود.

انواع اشکال عایق

  • لایه قیر و آسفالت
  • امولسیون لاتکس لاستیکی
  • لایه موم و رزین.
  • مواد شیمیایی ضد آب ، یعنی سیلیکون
  • امولسیون های پارافین.
  • ورق پلاستیکی

نکته: برای بدست آوردن بهترین نتیجه ، باید قبل از تبخیر تمام رطوبت یا آب بتن عایق اعمال شود.

عمل آوری با حرارت

توسعه مقاومت بتن نه تنها به زمان، بلکه به دما نیز بستگی دارد. رطوبت برای تسریع روند هیدراتاسیون است و برای توسعه سریعتر مقاومت آن، بتن تحت دماهای بالاتر قرار می گیرد. روش های زیر برای اعمال حرارت اتخاذ می شود

الف – عمل آوری بخار

از عمل آوری بخار برای اشکال بتن پیش ساخته استفاده می شود. اشکال با بخار در فشار بالا یا کم، گرم می شوند. از بخار ، سیم پیچ حرارتی ، پد گرم شده با الکتریکیسته برای عمل آوری بخار استفاده می شود.

ب- عمل آوری توسط تشعشعات مادون قرمز

این روش در مناطق آب و هوایی بسیار سرد پذیرفته شده است.

ج- عمل آوری با برق

بتن را می توان با عبور جریان متناوب از طریق خود بتن بین دو الکترود که در سطح بتن دفن شده یا روی آن اعمال می شود ، بصورت الکتریکی عمل آوری می گردد.

مزایای کیورینگ بتن مناسب:

  • افزایش هیدراتاسیون بتن و رسیدن به مقاومت مطلوب
  • بهبود ریزساختار با ایجاد ژل های هیدراته بهتر و جرم جامد
  • بسط قدرت بتن
  • افزایش مقاومت در برابر سایش
  • کاهش فرسایش سطحی
  • افزایش مقاومت در برابر سرما
  • طول عمر بسیار بهتر
  • کاهش ترک خوردگی
  • افزایش مقاومت در برابر انقباض حرارتی

نکات در کیورینگ بتن

کمبود آب همچنین باعث جمع شدن بتن می شود که منجر به تنش های کششی درون بتن می شود. در نتیجه ، ممکن است ترک سطح ایجاد شود ، خصوصاً اگر تنش ها قبل از رسیدن بتن به مقاومت کششی کافی ایجاد شود.
هیدراتاسیون یک فرآیند شیمیایی گرمازا است ، افزایش درجه حرارت محیط باعث افزایش میزان هیدراتاسیون و از این رو توسعه قدرت می شود ، در حالی که کاهش آن نتیجه عکس خواهد داشت. گرمای زیاد باعث کاهش مقاومت نهایی بتن می شود. انتخاب یک فرآیند کیورینگ بتن مناسب به کنترل دما در هنگام هیدراتاسیون کمک می کند.

کیورینگ بتن در شرایط مختلف آب و هوایی

در شرایط آب و هوایی عادی: کار اصلی در عمل آوری ، حفظ محیط مرطوب اطراف بتن است. به شرطی که دمای بتن بیش از 5 درجه سانتیگراد حفظ شود، تغییرات دما مشکل مهمی نیست.
در شرایط آب و هوای گرم: گرمای زیاد منجر به از دست رفتن بیش از حد رطوبت می شود. حفظ اختلاط آب در بتن مهمترین مسئله است. حفظ مداوم رطوب باید برای کل دوره کیورینگ انجام شود. سطوح باید پس از کیورینگ به آرامی خشک شوند تا احتمال ترک خوردگی سطح کاهش یابد.
درمان در هوای سرد: در این حالت بیشترین نگرانی حفظ دمای مناسب و تناسب آبرسانی است. برای تکه های بزرگ بتن ، گرمای تولید شده توسط بتن در حین هیدراتاسیون برای تأمین دمای پخت مناسب کافی است. برای تکه های کوچک ، گزینه مناسب پخت بخار است که هم رطوبت و هم گرما را تأمین می کند. در هر صورت ، حداقل دمای مطلوب در محدوده 10 تا 21 درجه سانتیگراد باید در بتن برای حداقل دوره پخت مورد نیاز حفظ شود.

طول زمان کیورینگ کافی به عوامل زیر بستگی دارد:

  • نسبت های مخلوط
  • استحکام مشخص شده
  • اندازه و شکل عنصر بتن
  • شرایط آب و هوایی محیط
  • شرایط در معرض در آینده

هنگام انتظار برای خشک شدن بتن ، این بازه های زمانی را در ذهن داشته باشید:

24 تا 48 ساعت – پس از تنظیم مقدماتی ، می توان فرم ها را از بین برد و افراد می توانند روی سطح راه بروند
7 روز – پس از بهبود جزئی ، تردد از وسایل نقلیه و تجهیزات مشکلی ندارد
28 روز – در این مرحله ، بتن باید کاملاً عمل آوری شده باشد

جهت کسب اطلاعات بیشتر لطفا ویدئو زیر را مشاهده نمایید.

 

مشاوره کیورینگ بتن با بتن آرپوم

متخصصان و مشاوران آرپوم می توانند به شما در کیورینگ بتن برای عملیات بتن تسهیل گر باشند. با مشاوره با ما می توانید اطمینان حاصل کنید که کیورینگ بتن شما مطابق با نیازهای و استانداردهای روز است. جهت خرید محصولات کیورینگ می توانید از فروشگاه آنلاین بتن آرپوم بازدید نمایید، و همچنین هرگونه توصیه ای را لازم می دانید می توانید با تیم ما تماس بگیرید. 02633507610.