روش آب بندی استخر یا مخزن

روش آب بندی استخر یا مخزن
  • 1413
  • 1399/12/28

روش آب بندی استخر یا مخزن

بحثی که قبل از انجام ساخت استخر، مخزن به آن باید فکر کنیم از چه موادی و یا دیتیل اجرایی استفاده کنیم که مخزن یا استخر ما آب بندی شود حال به صورت مختصر روش آب بندی را توضیح بدهیم.
قبل از هر چیز باید بدونیم که استخر یا مخزن ما درون زمین است یا خیر چرا که اگر در درون زمین قرار داشته باشد حتما باید تمهیدات آن به شکل دیگری چون آب بندی فشار مثبت و آب بندی فشار منفی هر دو را باید در نظر گرفت.

خب بیایید کار شروع کنیم ما فرض میکنیم که استخر شما در خارج از زمین قرار دارد چرا که آب بندی برای شما قابل هضم تر و گفتار این مساله نیز برای ما راحت تر خواهد بود.

گام اول: با استفاده از ترمیم کننده بتن و یا ملات دستی که دارای چسبندگی بالاست حتما  محل اتصال کف به دیوار از حالت 90 درجه به حالت 45 درجه دربیارید یا به اصطلاح ماهیچه کشی کنید تا وزن آب از حالت فوکوس به حالت پخش دربیاره و یا اگر واتراستاپ که قرار دادید عمل نکرد جایگزین آن تا حدودی شود تا مانع از خروج آب از کناره ها شود توجه کنید که این عمل برای محل اتصال دیوار به دیوار نیز صدق می­کند.

گام دوم: با ماستیک پلی یورتان اطراف دور لوله و محل عبور اتصالات را آب بندی کنید.

گام سوم: در صورت خشک بودن کامل بتن می توانید از هر پوششی جهت آب بندی کردن سطح  بتن استفاده کنید که پیشنهاد ما به شما استفاده از پوشش دو جزیی الاستومری که در صورت نم و یا رطوبت نسبی داشتن سطح نیز از آن می توانید استفاده کنید.

حالا حالت دوم در نظر میگیریم یعنی مخزن یا استخر ما درون زمین است.

گام اول: ابتدا از خارج استخر شروع میکنیم یعنی فاصله دیوار با زمین بله دیواره از سمت خارج باید آب بندی بشه گاها به روش قدیمی آهک میریزن و گاه پوشش عایق قیری  جایگزین ایزوگام استفاده میشه و یا ایزوگام خالی در طی دو لایه انجام میشه تا رطوبت و آب های سطحی در فصل بارش روی دیوار تاثیر نگذارد.

نکته دقت کنید که آهک خورنده قیر و مواد نفتی است در کنارهم استفاده نکنید.

در گام های بعدی روش بالا را از درون اجرا کنید تا استخر یا مخزن شما کاملا آب بندی شود.

نکته تمامی موارد گفته شده برای زمانی است که استخر شما ساخته شده و به مراحل اب گیری رسیده شده باشد چنانچه استخر یا مخزن شما ساخته نشده باشد حتما پیش از ساخت با مهندسین و افراد با تجربه مشورت کنید.