عایق کاری روف گاردن

عایق کاری روف گاردن
  • 1317
  • 1399/12/28

عایق کاری روف گاردن

موضوع جدیدی که باعث شده تا معماران و طراحان زیادی درباره آن مطالب بنویسند و یا در پروژه های خود استفاده کنند حالا اصلا روف گاردن یعنی چی؟ خب فقط کافی در مبتدی زبان انگلیسی خونده باشید معنی روف به معنی سقف و گاردن به معنی با و باغچه و گاه فضای سبز میشه که اگر در کنارهم قرار بدهیم معنی بام سبز میده اما مگه میشه روی پشت بام گل و گیاه کاشت چطوری؟ سقف آب میده؟ ریشه درختان و گل و گیاه چی میشه؟ سقف میریزه روی سرمون؟

نه خوشبختانه با علم تکنولوژی همه چیز امکان پذیر شده امروزه حتی موضوع ساختمان های سبز یا ساختمان پارک سبز هم در کشورهای توسعه یافته مطرح میشه و شرکت های زیادی درباره این موضوع کار و سرمایه گذاری میکنن اما مراحل روف گاردن چیه؟ انقدر با اطمینان روش درخت هم میکارن؟ میشه یکی هم ما داشته باشیم؟

خب مراحل به این شکل اجازه بدید به صورت بیان خیلی ساده توضیح بدیم ابتدا بر روی پشت بام ملات یا بتن کاملا تمیزی که داره و صاف هست باید با استفاده از عایق های رطوبتی جایگزین ایزوگام لاتکسی یا قیری استفاده کنیم در دو لایه طوری که جایی یا نقطه ای نماند که آب بندی نشده باشد سپس از رول های ژوتکستال پلیمری که با اتوکشی به هم میچسبن و دارای انعطاف و مقاومت بالایی برخودارند استفاده میشه

بعد از این لایه یک لایه به نام ژئوتکستال که مثل موکت بافته نشده یا فوم سوار میشه و بعد از آن ژئو گرید ها هستند که بروی ژئوتکستال کشیده میشود و سپس ملات کشی محافظ که گاه انجام میشود و گاه خیر و در صورت انجام لایه جایگزین ایزوگام را حتما اجرا میکنن و بعد خاک مختص به گیاهان البته در این پروژه گیاهان یا درختان استفاده میشود که رشد کمتری نسبت بقیه گیاهان دارند یا ریشه عمیق ندارند و سقف را طوری طراحی میکنن که وزن اضافه ناشی از بارهای مرده و زنده را تحمل کند. پس این کار کاملا مهندسی است از پایه در سقف های معمولی که شرکت های کننده ادعا میکنن انجام میدهند بدون در نظر گرفتن اصول طراحی سقف اجتناب کنید چون ممکن بعد از مدت ها به مشکل بخورید و نظرتان کاملا عوض شود و خسارات جبرا ناپذیری به شما وارد شود. مراقب خودتان باشید.