نحوه آببندی بتن، چگونه بتن را واترپروف (ضد آب) کنیم؟

نحوه آببندی بتن، چگونه بتن را واترپروف (ضد آب) کنیم؟
  • 1844
  • 1402/10/08

آببندی بتن

 با رسیدن شرایط آب و هوایی سرد و افزایش بارندگی، مشکلات عایق رطوبتی در سرلوحه کار بسیاری از مردم قرار می گیرد. در شرایطی که عایق رطوبتی صحیح روی بتن ساختمان اعمال و انتخاب نشود، آب باران به داخل بتن نشت می کند و باعث آسیب جبران ناپذیری به ساختمان ها و از دست دادن عملکرد می شود. این نوع موقعیت ها باعث ایجاد سؤالاتی در مورد چگونگی آببند کردن بتن یا واترپروف کردن بتن می شود.

روش های آببندی بتن

بتن را میتوان به روش های مختلفی آببندی کرد که ما در این مقاله به چند نمونه از آنها اشاره خواهیم کرد.

  • عایق های رطوبتی

  • افزودنی های بتن 

عایق های رطوبتی

 یکی از مشکلات اساسی در ساختمان وجود دارد، لحظه ای که نشت آب با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است. آب با پیدا کردن شکاف یا روزنه  شروع به نشت به داخل بتن می‌کند، پیشروی می‌کند و در نهایت به بیرون یا داخل از ساختمان نشت می‌کند و از بتن پیشی می‌گیرد. وقتی راه حلی برای نشت آب را در نظر بگیرید، به معنای این است که تماس بتن با آب را برای  جلوگیری کاهش عملکرد بتن پیش بینی کرده اید. به همین دلیل است که عایق رطوبتی بتن از اهمیت بالایی برخوردار است.

برای ساخت و سازهای بادوام و ایمن تر، بتن باید از هرگونه تماس با آب محافظت شود و عایق رطوبتی بتن باید به درستی انجام شود.

 عایق رطوبتی را می توان مستقیماً در سطح بتن اعمال کرد. به عنوان مثال،  پوشش های واترپروف ، پوشش های قیری هستند که روی بتن پخش می شوند. آنها بتن را در برابر هر گونه آب و عوامل  خارجی عایق می کنند. از سوی دیگر، محصولات عایق رطوبتی بر پایه سیمان در حالت مایع روی بتن اعمال می‌شوند و آن را واترپروف می‌کنند و کاملاً با ارتعاشات و حرکات سبک بتن سازگار می‌شوند. 

بتن همچنین می تواند با استفاده از مواد مبتنی بر اکریلیک، پلی اورتان، پلی اوره در برابر آب محافظت شود که در مناطقی که در معرض مستقیم آب و نور خورشید هستند مانند پشت بام ها و تراس ها واترپروف می شود. تمام این روش ها به طور مستقیم بر روی سطوح بتنی اعمال می شود.

برخی از این عایق های رطوبتی (واترپروف) شامل موارد زیر است:

پوشش های امولوسیونی (پرایمر های قیری)

چسب های آببندی(لاتکسی)

 آکرلیکی

 اپوکسی ها

پلی یورتان (اورتان)

 آبگریزها (نانو)

 الاستومری دو جزئی(پایه سیمانی)

افزودنی بتن

 مواد عایق رطوبتی نیز وجود دارد که با افزودن آنها به سیمان در حین آماده سازی بتن قبل از ریختن، بتن را ضد آب و بادوام می کند.

به این مواد افزودنی بتن برای واترپروف نیز گویند. آیا می دانید  چرا در بتن از مواد افزودنی استفاده می کنیم؟ از آنجایی که مواد افزودنی بتن برای عایق رطوبتی با مخلوط کردن آب و سیمان به دوغاب بتن تازه اضافه می شود، بتن جامد و بی عیب و نقص از آب محافظت می شود. موادی که به عنوان افزودنی های بتن برای واترپروف کردن هستند، یک اثر کریستالی ایجاد می کنند. آنها با رطوبت وارد بتن واکنش می دهند و فیبر کریستالی را روی منافذ و شکاف های مویرگی بتن تشکیل می دهند تا نفوذ ناپذیری دائمی به آب ایجاد کنند.

این ماده با نشان دادن یک اثر کریستالی در هر بار تماس با آب، عملکرد بتن را افزایش می دهد. به این ترتیب می توان به بتن هایی بادوام و مستحکم دست یافت که به هیچ وجه تحت تأثیر آب قرار نگیرند. به همین دلیل است که از مواد افزودنی در بتن استفاده می کنیم.

حفاظت از بتن در برابر آب برای ساخت و ساز از اهمیت حیاتی برخوردار است. هنگامی که آب موجود در بتن با فولاد نگهدارنده ساختمان تماس پیدا می کند، باعث خوردگی و خسارات شدید غیرقابل برگشت می شود. هنگامی که یک سقف نشت می کند، باید درک کنیم که آب از بتن پیشی می گیرد به این معنی که همان آب نیز با بتن در تماس است و این بر عملکرد مصالح تأثیر منفی می گذارد.

در مورد زمانی که این سیستم را در فونداسیون ساختمان در نظر می گیریم، هر گونه اختلال در سیستم که مستقیماً بر حامل های اصلی ساختمان تأثیر می گذارد، ممکن است باعث آسیب دائمی شود. بنابراین، ساختمان ها باید در هر نقطه ای در برابر آب وارد شده از داخل و خارج محافظت شوند.

در حالی که محصولات عایق رطوبتی را می توان روی بتن اعمال کرد، می توان آنها را با اختلاط در مخلوط سیمان و آب در طول فرآیند ریختن بتن نیز استفاده کرد. مواد عایق رطوبتی که قرار است به بتن تازه اضافه شود آن را واترپروف می کند.

برخی از مواد اختلاط در بتن که باعث آببندی (واترپروف) میشوند عبارت اند از: 

پوزولان ها، میکروسیلیس ها دوده سیلیسی و.....

دوغاب میکروسیلیس

ژل میکروسیلیس 

پاور زل میکروسیلیس

روان کننده ها، فوق روان کننده، ابر روان کننده ها

واترپروف ها پودری و مایع 

چسب هاب آببندی بتن 

و.... 

 

چگونه بتن را ضد آب کنیم؟ می توانید با افزودن مواد افزودنی بتن برای ضد آب به بتن تازه، بتن را ضد آب، بادوام و محکم کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد محصولات افزودنی بتن و دوغاب بتن آرپوم می توانید با تیم متخصص شرکت بتن آرپوم تماس بگیرید.

با ما تماس بگیرید : 02633535107