انواع مختلف بتن

انواع مختلف بتن
  • 2586
  • 1400/1/3

انواع مختلف بتن

انواع بتن ریزی

انواع مختلف بتن بر اساس ماده تشکیل دهنده ، طراحی مخلوط ، روش ساخت ، منطقه کاربرد ، شکل واکنش هیدراتاسیون تولید می شود. در این مقاله انواع مختلف بتن ، خصوصیات و کاربردهای آنها مورد بحث قرار گرفته است.

انواع مختلف بتن عبارتند از:

1- بتن ساده یا معمولی
2- بتن آرمه یا بتن مسلح
3- بتن پیش تنیده
4- بتن پیش ساخته
5- بتن سبک
6- بتن با چگالی بالا
7- بتن حباب دار
8- بتن آماده
9- بتن پلیمری
10- بتن با مقاومت بالا
11- بتن با کارایی بالا
12- بتن خود تراکم
13- بتن شاتکریت
14- بتن نفوذپذیر
15- بتن خلاء
16- بتن پمپ شونده
17- بتن منقوش (مهر شده)
18- بتن سنگ آهک
19- بتن آسفالت
20- بتن متراکم غلتکی
21- بتن با مقاومت سریع
22- بتن شیشه ای

خصوصیات و کاربردهای مختلف بتن که در بالا ذکر شد به طور خلاصه توضیح داده می شوند:

1. بتن ساده یا معمولی

بتنی که با مخلوط کردن مواد اولیه سیمان ، آب و سنگدانه بدست می آید. بتن ساده هیچ نوع آرماتوری در خود ندارد. مواد اصلی سازنده سیمان ، سنگدانه ها و آب هستند. بتن ساده با زمان گیرش اولیه 30 تا 90 دقیقه است و به شرایط آب و هوایی محل ساخت بستگی دارد. مقاومت فشاری 200 تا 500 کیلوگرم بر سانتی متر مربع است. این نوع بتن ها عمدتا در ساخت رویه ها بخصوص در مناطقی که نیاز کمتری به مقاومت کششی است، استفاده می شوند. دوام این نوع بتن تا حد زیادی رضایت بخش است.

2. بتن آرمه یا بتن مسلح

نوع بتن مسلح جهت بتن ریزی با آرماتور برای مقاومت در برابر کشش است. بتن ساده از نظر کشش ضعیف و از نظر فشاری خوب است.  از این رو قرار دادن آرماتور جهت تحمل تنش های کششی است. آرماتورهای فولادی مورد استفاده در بتن می تواند به صورت میله یا به صورت مش باشد. اکنون الیاف نیز به عنوان تقویت کننده اضافه می شوند. بتن مسلح با الیاف بتونی از الیاف (الیاف فولادی) به عنوان تقویت کننده بتن استفاده می کند. استفاده از مش در بتن باعث تخمیر می شود.

3. بتن پیش تنیده

با یک روش خاص که در آن میله های استفاده شده در بتن، قبل از اعمال بار تحت فشار قرار می گیرند. در طول اختلاط و قرار دادن بتن ، این میله های کشیده می شوند و از انتهای سازه نگه داشته می شوند. هنگامی که بتن تنظیم و سخت شد ، واحد سازه تحت فشار قرار می گیرد. این پدیده پیش تنیدگی باعث می شود که قسمت تحتانی بتن در برابر کشش محکمتر باشد.

فرآیند پیش تنیدگی به تجهیزات سنگین (جک و تجهیزات برای کشش) و مهارت نیاز دارد. از این رو واحدهای پیش تنیده در محل ساخته می شوند و در محل مونتاژ می شوند. اینها در کاربرد پل ها ، سازه های سنگین و سقف با دهانه های طولانی تر استفاده می شوند.

4. بتن پیش ساخته

عناصر ساختاری مختلفی را می توان طبق مشخصات در کارخانه ساخت و ریخت و در زمان مونتاژ در سایت استفاده کرد. نمونه های واحدهای بتنی پیش ساخته بلوک های بتونی ، واحدهای راه پله ، دیوارها و تیرهای پیش ساخته ، سقف های بتونی و بسیاری از عناصر دیگر هستند. این نوع بتن ها از مزیت ساخت سریع برخوردار هستند زیرا فقط مونتاژ لازم است. همانطور که ساخت در محل انجام می شود ، از نیز کیفیت اطمینان حاصل می شود. تنها موارد احتیاطی برای حمل و نقل آنها در نظر گرفته شده است.

5. بتن سبک

بتنی که چگالی کمتری از 1920 کیلوگرم در متر مکعب داشته باشد در گروه بتن سبک دسته بندی می شود. استفاده از سنگدانه های سبک در طراحی بتن ، بتن سبک به ما می دهد. سنگدانه ها عنصر مهمی هستند که به تراکم بتن کمک می کنند. نمونه هایی از سنگدانه های سبک وزن ، پوکه ، پرلیت و تاخیر انداز ها هستند.  بتن سبک برای حفاظت از سازه های فولادی استفاده می شود و همچنین برای ساخت عرشه های پل دهانه بلند استفاده می شود. همچنین برای ساخت بلوک های ساختمانی استفاده می شوند.

6. بتن با چگالی بالا

بتن هایی که دارای چگالی بین 3000 تا 4000 کیلوگرم در متر مکعب هستند را می توان بتن سنگین نامید. در اینجا از سنگدانه های سنگین استفاده می شود. سنگ های خرد شده به عنوان سنگدانه درشت استفاده می شود. این نوع سنگدانه ها معمولاً در ساخت نیروگاه های اتمی و پروژه های مشابه مورد استفاده قرار می گیرند. سنگدانه سنگین به سازه کمک می کند تا در برابر انواع تابش های ممکن مقاومت کند.

7. بتن حباب دار

اینها انواع بتنی هستند که هوا در آنها با مقداری از 3 تا 6٪ بتن توزیع می شود. حفره هوا در بتن با افزودن کف یا عوامل کف کننده گاز حاصل می شود. برخی از نمونه های مواد رزین ها ، الکل ها و اسیدهای چرب هستند.

8. بتن آماده

بتنی که در کارخانه اختلاط مرکزی مخلوط و ترکیب می شود را بتن آماده می نامند. بتن مخلوط با کمک میکسر ترانزیت سوار بر کامیون به محل آورده می شود. این بار زمانیکه در سایت قرار گرفت می تواند بدون هیچ گونه تغییر دیگری مستقیماً مورد استفاده قرار گیرد. بتن آماده بسیار دقیق است و می توان بتن ویژه را بر اساس مشخصات با حداکثر کیفیت تولید کرد.

ساخت این بتن نیاز به یک کارخانه مخلوط سازی متمرکز دارد. این کارخانه ها با فاصله قابل تنظیم از محل ساخت و ساز واقع خواهند شد. اگر حمل و نقل بیش از حد طولانی باشد ، منجر به گیرش بتن می شود.

9. بتن پلیمری

وقتی با انواع مختلف بتن معمولی مقایسه می شود ، در بتن پلیمری سنگدانه ها به جای سیمان با پلیمر گره می خورند. تولید بتن پلیمری به کاهش حجم حفره ها در سنگدانه کمک خواهد کرد. بدین ترتیب مقدار پلیمری که برای اتصال مصالح مورد استفاده لازم است کاهش می یابد. از این رو سنگدانه ها بر اساس آن درجه بندی و مخلوط می شوند تا حداقل حفره با حداکثر چگالی حاصل شود.

این نوع بتن دارای دسته های مختلفی است:

1- بتن همراه با پلیمر
2- بتن سیمان پلیمری
3- بتن با مقدار کمی پلیمر

10. بتن با مقاومت بالا

بتن هایی که دارای مقاومت بیشتر از 40MPa هستند می توانند به عنوان بتن با مقاومت بالا نامیده شوند. این مقاومت با کاهش نسبت آب و سیمان حتی کمتر از 0.35 حاصل می شود. بلورهای هیدروکسید کلسیم با ترکیب دود سیلیس کاهش می یابد. از نظر عملکرد ، بتن با مقاومت بالا باید از نظر کارایی عملکردی کمتری داشته باشند.


11. بتن با کارایی بالا

این بتن ها با استاندارد خاصی مطابقت دارند اما به مقاومت بالا نخواهند رسید. لازم به ذکر است که تمام بتن های با مقاومت بالا می توانند از نوع با کارایی بالا باشند. اما همه بتن های با کارایی بالا (HPC) بتن های با مقاومت بالا نیستند. معیار های منطبق با بتن با کارایی بالا در زیر بیان شده است:

  • افزایش قدرت در سنین کم
  • قرارگیری آسان بتن
  • نفوذ پذیری و تراکم
  • گرمای هیدراتاسیون
  • طول عمر و دوام بالا
  • خواص مکانیکی مقاومت و ماندگاری
  • نگرانی های زیست محیطی

12. بتن خود تراکم

مخلوط بتن با توجه به وزن خود جمع می شود و به عنوان بتن خود تراکم در نظر گرفته می شود. هیچ لرزشی نباید جداگانه اعمال شود. این ترکیب از قابلیت کار بالاتری برخوردار است. این بتن به دلیل قابلیت کارکرد بیشتر ، بتن روان نیز نامیده می شود. در مکانهایی که در آن آرماتور ضخیم وجود دارد ، بتن خودتراکم بهترین عملکرد را دارد.

13. بتن شاتکریت

در اینجا نوع بتن از نظر نحوه پاشیدن روی ناحیه ای که باید پاشیده شود متفاوت است. بتن با کمک یک نازل به داخل قاب یا قالب سازه ای آماده شده شلیک می شود. همانطور که پرتاب در فشار هوای بیشتری انجام می شود ، قرارگیری و فشردگی همزمان انجام می شود.

14. بتن نفوذپذیر

بتن نفوذپذیر بتونی است که به گونه ای طراحی شده که بتواند آب را از خود عبور دهد. این نوع بتن ها هنگام طراحی 15 تا 20 درصد از حجم بتن خالی خواهند داشت. بتن قابل نفوذ با فرآیند اختلاط انحصاری ، روش های کاربردی و غیره ایجاد می شود. این نوع بتن در ساخت پیاده روها و راهروهایی که مشکلات آب باران پیوسته دارند استفاده می شوند. آب باران از این سنگ فرشهای بتونی عبور می کند و به آبهای زیرزمینی می رسد. از این رو مشکلات زهکشی حل شده می شود.


15. بتن خلاء

بتن با مقدار آبی بیش از مقدار مورد نیاز در قالب ریخته می شود. آب اضافی سپس با کمک پمپ خلا کشیده می شود بدون اینکه منتظر بمانید تا بتن بگیرد. از این رو سازه بتونی یا سکو زودتر برای استفاده آماده خواهد بود. این بتن ها در مدت 10 روز مقاومت فشاری 28 روزه خود را به دست می آورند.

16. بتن پمپ شونده

یکی از اصلی ترین ویژگیهای انواع مختلف بتن مورد استفاده در ساخت و سازهای بزرگ بخصوص برای ساخت و سازهای بلند ، انتقال بتن به ارتفاع است. برای پمپاژ آسان از این رو بتن با خصوصیات قابل پمپاژ بالا طراحی می شود. بتنی که برای پمپاژ استفاده می شود باید کارایی کافی داشته باشد تا به راحتی از طریق لوله منتقل شود. لوله مورد استفاده سفت و محکم یا یک شلنگ انعطاف پذیر است.

بتن مورد استفاده باید ذاتاً سیال و دارای مواد ریز کافی و همچنین آب برای پر کردن حفره ها باشد. هرچه ماده ظریف تری استفاده شود ، کنترل بیشتری روی مخلوط حاصل خواهد شد.

17. بتن منقوش(مهر شده)

بتن مهر شده بتنی است که در آن می توان از الگوهای مشابه سنگ های طبیعی ، گرانیت ها و کاشی ها استفاده کرد. با قرار دادن لنت های مخصوص مهر زنی نقش حرفه ای بدست می آید. این مهر زنی ها وقتی روی بتن قرار می گیرند که بتن در شرایط پلاستیکی و نرم خود است. بتن منقوش می تواند در ساخت بزرگراه ها ، کف داخلی و پاسیوها استفاده می شود.

18. بتن سنگ آهک

این نوعی بتون است که سیمان در آن با آهک جایگزین می شود. کاربرد اصلی این محصول در کف ، گنبد و همچنین طاق ها است. برخلاف سیمان ها آهک ها فواید زیادی برای محیط زیست و سلامتی دارند. این محصولات تجدید پذیر هستند و به راحتی تمیز می شوند.

19. بتن آسفالت

بتن آسفالتی یک ماده ترکیبی است ، مخلوطی از سنگدانه ها و آسفالت ها است که معمولاً برای سطح جاده ها ، پارکینگ ها ، فرودگاه ها و همچنین هسته سدهای خاکریز استفاده می شود. بتن آسفالته در آمریکا به عنوان آسفالت ، روکش سیاه یا روسازی و آسفالت نورد یا قیر آسفالت استفاده می شوند.

20. بتن متراکم غلتکی

بتونی است که با کمک تجهیزات حرکت دهنده مانند غلتک های سنگین ریخته شده و متراکم می شوند. این بتن عمدتا در حفاری ها و پرکننده ها استفاده می شوند. این بتن ها دارای مقدار سیمان با حجم کم چگالی بالا هستند که پس از تراکم ، چگالی بالایی را ایجاد می کنند و در نهایت به یک بلوک یکپارچه قوی تبدیل می شوند.

21. بتن با مقاومت سریع

همانطور که از نام آن پیداست این بتن ها با گذشت چند ساعت از ساخت خود قدرت می گیرند. از این رو برداشت قالب آسان انجام می شود و ساخت ساختمان به سرعت انجام می شود. این بتن در تعمیرات جاده کاربرد گسترده ای دارند زیرا بعد از چند ساعت می توانند دوباره مورد استفاده قرار گیرند.

22. بتن شیشه ای

از شیشه های بازیافت شده می توان به عنوان سنگدانه در بتن استفاده کرد. بنابراین یک بتن مدرن شیشه ای به دست می آوریم. این بتن جذابیت زیبایی بتن را افزایش می دهد.همچنین قدرت بیشتر و عایق حرارتی بهتری را نیز فراهم می کنند.

مشاوره انواع مواد افزودنی بتن با بتن آرپوم

با مشاوره با ما می توانید اطمینان حاصل کنید که انواع مختلف بتن شما مطابق با نیازهای و استانداردهای روز است. جهت خرید محصولات انواع مختلف بتن می توانید از فروشگاه آنلاین بتن آرپوم بازدید نمایید، و همچنین هرگونه توصیه ای را لازم می دانید می توانید با تیم ما تماس بگیرید. 02633507610.

جهت کسب اطلاعات بیشتر لطفا ویدئو زیر را مشاهده نمایید: