انواع افزودنی های بتن

انواع افزودنی های بتن
  • 788
  • 1400/5/25

انواع افزودنی های بتن

مواد افزودنی بتن برای بهبود رفتار بتن در شرایط مختلف مورد استفاده قرار می گیرند و بر دو نوع اصلی شیمیایی و معدنی هستند.

ترکیبات شیمیایی

مواد افزودنی شیمیایی هزینه ساخت و ساز را کاهش می دهد ، ویژگی های بتن سخت شده را تغییر می دهد ، کیفیت بتن را در حین اختلاط، حمل و نقل، قرار دادن،پخت تضمین می کند و بر برخی موارد اضطراری در عملیات بتن غلبه می کند.

مواد افزودنی شیمیایی برای بهبود کیفیت بتن در حین اختلاط ، حمل ، جاگذاری و پخت استفاده می شود. آنها به دسته های زیر تقسیم می شوند:

  • افزودنی هوازا
  • کاهنده های آب
  • دیر گیر بتن (در نوع دیر گیر مایع و دیر گیر پودری)
  • شتاب دهنده ها یا زودگیر بتن (در نوع زودگیر مایع و زودگیر پودری)
  • فوق روان کننده ها
  • افزودنی های ویژه: که شامل مهارکننده های خوردگی ، کنترل انقباض ، بازدارنده های واکنش قلیایی-سیلیس و رنگ آمیزی است.
  • ترکیبات معدنی: افزودنی های معدنی مخلوط ها را مقرون به صرفه تر می کند ، نفوذپذیری را کاهش می دهد ، مقاومت را افزایش می دهد و سایر خواص بتن را تحت تأثیر قرار می دهد.

مواد افزودنی معدنی از طریق فعالیت هیدرولیکی یا پوزولانی بر ماهیت بتن سخت شده تأثیر می گذارد. پوزولان ها مواد سیمانی هستند و شامل پوزولان های طبیعی (مانند خاکستر آتشفشانی مورد استفاده در بتن رومی) ، خاکستر بادی و بخار سیلیس می باشد.

آنها را می توان با سیمان پرتلند یا سیمان مخلوط به صورت جداگانه یا ترکیبی استفاده کرد.

دسته بندی های افزودنی های بتنی براساس ASTM

ASTM C494 هفت نوع افزودنی شیمیایی را مشخص می کندکه به شرح زیر می باشند:

نوع: Aافزودنیهای کاهنده آب
نوع:B به تاخیر انداختن افزودنی ها
نوع:C افزایش سرعت افزودنی ها
نوع:D افزودنیهای کاهنده و کند کننده آب
نوع:E افزودنیهای کاهش دهنده و تسریع کننده آب
نوع:F افزودنیهای کم کننده آب ، محدوده زیاد
نوع:G افزودنیهای کاهنده آب ، برد زیاد و تاخیری

توجه: تغییرات در صنعت افزودنی سریعتر از فرآیند اجماع ASTM رخ می دهد. افزودنی های کاهش انقباض (SRA) و کاهش دهنده های آب میان رده (MRWD) دو حوزه ای هستند که در حال حاضر هیچ مشخصات ASTM C494-98 برای آنها وجود ندارد.

انواع افزودنی های بتن

به چه عملکرد خاصی نیاز دارید؟

  • محافظت در برابر یخ زدگی چرخه های ذوب بهبود دوام
  • جذب هوا به ویژه در ایجاد مقاومت در برابر چرخه های انجماد و ذوب مثر است. هنگامی که رطوبت بتن منجمد می شود ، این سلولهای هوا با فراهم آوردن محفظه های میکروسکوپی برای انبساط آب هنگام یخ زدگی ، فشار داخلی را کاهش می دهند.

برخی از مخلوط های جذب کننده هوا حاوی کاتالیزوری برای هیدراتاسیون سریعتر و کامل سیمان پرتلند هستند.

برای محافظت از بتن در برابر آسیب در هنگام انجماد ، حباب ها باید اندازه ، توزیع و حجم مناسبی داشته باشند. ASTM C 260 الزامات مربوط به افزودنیهای جذب کننده هوا را مشخص می کند.

مزایای جذب هوایی شامل موارد زیر است:

  • بهبود مقاومت بتن در برابر یخ زدگی شدید یا چرخه های انجماد،ذوب
  • مقاومت بالا در برابر چرخه های خیس شدن و خشک شدن
  • درجه کارایی بالا
  • درجه دوام بالا

مقدار مصرف: معمولاً جذب هوا بین 5 تا 8 درصد حجم بتن را شامل می شود.

کاهش آب در مخلوط

کاهنده های آب آنقدر در بتن اهمیت یافته اند که می توان آنها را جزء "پنجم" دانست.
از آنها می توان برای: (1) افزایش رکود ، (2) کاهش نسبت آب به سیمان ، یا (3) کاهش میزان سیمان استفاده کرد.

کاهنده های آب به عنوان فوق روان کننده های محدوده پایین ، محدوده متوسط و برد بالا معرفی می شوند. به اندازه کافی مواد افزودنی مختلف موجود است که می توان یکی را انتخاب کرد که نیاز پروژه خاصی را برآورده کند ، چه ستون های بلند که به مخلوطی نیاز دارند که به راحتی پمپاژ می کند و چه یک تخته کف مقاوم که به راحتی قابل اتمام است.
به طور کلی ، آنها رطوبت مورد نیاز را با آب کمتری در مخلوط تأمین می کنند و ممکن است بتن با مقاومت بیشتری بدون افزایش مقدار سیمان ایجاد کنند.

کاهنده های معمولی آب

برای دستیابی به یک بتن مقاوم به یک  کاهش دهنده آب نیاز است. یک کاهنده معمولی آب می تواند بدون افزودن آب ، رکود را حدود 1 تا 2 اینچ کاهش دهد.

انواع افزودنی های بتن

کاهنده های آب میان رده

می تواند محتوای آب را حداقل 8 and و تا 15 reduce کاهش دهد. آنها تمایل دارند در طیف وسیع تری از درجه حرارت پایدار باشند و تمایل دارند زمان تنظیم ثابتی را ارائه دهند. این کاهنده ها به طور م effectivelyثر در مخلوط هایی کار می کنند که برای رکود در محدوده 4 تا 5 اینچ طراحی شده اند.

به ویژه در بتن ریزی در هوای گرم با مقابله با اثر شتاب دهنده دمای بالای محیط و بتن مفید است.

سرعت گیرش بتن را کند کنید

تاخیر مجموعه اولیه بتن

بتن را در حین قرار دادن قابل کار نگه دارید

کاهنده های آب با برد بالا (فوق روان کننده)

می تواند محتوای آب را از 12 to تا 40 reduce کاهش دهد و معمولاً در بتن هایی که دارای افتادگی 8 تا 11 اینچ هستند طراحی می شود. آنها می توانند برای افزایش رکود (4 تا 8 اینچ) یا کاهش میزان آب مخلوط های بتنی در آب و هوای گرم استفاده شوند. برای افزایش جریان پذیری استفاده می شود. 
می تواند محتوای آب را حداقل 8 and و تا 15 reduce کاهش دهد. آنها تمایل دارند در طیف وسیع تری از درجه حرارت پایدار باشند و تمایل دارند زمان تنظیم ثابتی را ارائه دهند. این کاهنده ها به طور م effectivelyثر در مخلوط هایی کار می کنند که برای رکود در محدوده 4 تا 5 اینچ طراحی شده اند.

به ویژه در بتن ریزی در هوای گرم با مقابله با اثر شتاب دهنده دمای بالای محیط و بتن مفید است

سرعت گیرش بتن را کند کنید

تاخیر مجموعه اولیه بتن

بتن را در حین قرار دادن قابل کار نگه دارید

کاهنده های آب با برد بالا (فوق روان کننده)

می تواند محتوای آب را از 12 to تا 40 reduce کاهش دهد و معمولاً در بتن هایی که دارای افتادگی 8 تا 11 اینچ هستند طراحی می شود. آنها می توانند برای افزایش رکود (4 تا 8 اینچ) یا کاهش میزان آب مخلوط های بتنی در آب و هوای گرم استفاده شوند. برای افزایش جریان پذیری استفاده می شود. شما همچنین می توانید سوالات متداول در مورد فوق روان کننده ها را در وب سایت Fritz-Pak بخوانید.

بتن با مقاومت بالا

مواد افزودنی حاوی میکروسیلیس (بخار سیلیس متراکم) برای برآوردن نیازهای با استحکام بالا و نفوذپذیری کم مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای آن شامل کاهش نفوذپذیری ، افزایش مقاومت فشاری و خمشی و افزایش دوام است.

برنامه های کاربردی شامل ستون های سازه ای با مقاومت بالا ، عرشه های پارکینگ کمتر قابل نفوذ و سازه های هیدرولیکی مقاوم در برابر سایش است.

از گاز سیلیس می توان در بتن برای تولید مقاومت فشاری با سرعت 20000 psi در شرایط محل کار استفاده کرد. این مخلوط را می توان به صورت دوغاب یا به صورت خشک ، هر کدام که نیاز به تجهیزات دسته ای را برآورده می کند ، اضافه کرد. در هر صورت ، عملکرد یکسان است.