آب بندی مخازن آب و مخازن ساخته شده از بتن

آب بندی مخازن آب و مخازن ساخته شده از بتن
  • 1537
  • 1400/6/22

آب بندی مخازن آب و مخازن ساخته شده از بتن

مواد مرتبط با آب بندی بتن و سازه های آبی

  • واترپروف پودری و مایع (آب بندی بتن و ملات)
  • پودر واترپروف سطوح دو جزء
  • ملات سیمان ترمیم کننده پلیمری و تقویت شده با الیاف
  • آنی گیر
  • افزودنی ضد آب کریستالی یا نفوذگر 

الزامات – مشکلات اولیه

یکی از مهمترین مسائلی که سازندگان هنگام ساخت مخازن آب بتنی با آن روبرو می شوند ، ضد آب بودن است. الزامات ، که باید برآورده شوند ، بسته به اینکه در سطح زیر زمین قرار دارد یا متفاوت است.

در مورد مخزن زیرزمینی، لایه ضد آب باید اطمینان حاصل کنید که نه نشت آب از مخزن وجود دارد و نه نفوذ آب از خاک اطراف. محکم به دیواره های مخزن متصل شوید تا بتوانید فشارهای منفی ناشی از تخلیه مخزن و بالا آمدن سطح آب خاک اطراف را تحمل کنید ، حتی اگر این امر به طور موقت رخ دهد.

در مورد مخزن بالای زمین، لایه ضد آب باید از نظر نداشتن نشتی مطمئن باشید. دارای کشش کافی برای تحمل انبساط و انقباض دیواره ها و کف مخزن باشد، زیرا اینها در معرض تغییرات دمای محیط قرار دارند. که با استفاده از نوار واتراستاپ میتوان این تنش ها رو به حداقل برساند.

راه حل جهت آببندی بتن

یک فرض اساسی برای عایق رطوبتی موفقیت آمیز این است که دیوارها و کف مخزن به درستی طراحی شده اند به طوری که از نظر استاتیک برای تحمل فشار آب هیدرواستاتیک ایجاد شده کارآمد هستند.

مخزن زیرزمینی

سطوح داخلی دیوارها و کف با چسب بتن آب بندی، بر پایه اکرلیک پوشانده شده است که موارد زیر را فراهم می کند:

  • غشایی یکنواخت و پیوسته ، کاملاً ضد آب ، که با استحکام بالا و اتصال محکم به سطح به منظور تحمل فشار مثبت و منفی  مشخص می شود.
  • استحکام و طول عمر
  • کاملا ضد آب
  • بسیار بادوام و محکم چسبیده است
  • ماندگاری بالا
  • بسیار الاستیک به منظور دنبال کردن موفقیت آمیز انبساط و انقباض بستر

در حین ساخت عناصر بتنی مخزن، استفاده از واترپروف پودری یا مایع و یا افزودنی های ژل میکروسیلیس ، در هر دو مورد توصیه می شود. این باید به نسبت 5/1-02٪ وزن سیمان به بتن اضافه شود. همچنین افزودنی ضد آب ژل میکروسیلیس  0.5-10٪ وزن سیمان باید اضافه شود.

آب بندی مخازن آب و مخازن ساخته شده از بتن

کاربرد:

  • تمیز کردن کامل سطوح از چربی ، عوامل برش زدایی ، گرد و غبار ، مواد سست و غیره از سطح
  • ذرات سست باید از حفره های موجود در بتن پاک شوند.
  • سیم های فرم و قطعات فاصله باید در عمق 3 سانتی متر بریده شوند.
  • اتصالات ساختمانی موجود باید به شکل V ، به سمت داخل ، در تمام طول آنها ، در عمق 3 سانتی متر باز شوند.
  • سطح مناطق فوق باید کاملاً مرطوب شده و با ملات سیمان ترمیم کننده بتن تقویت شده با الیاف پر شود. 

مصرف:

ترمیم کننده الیاف دار بتن در بسته های 25 کیلوگرم برای نگهداری 30-40 متر مربع. سطح (میزان مصرف برای یک دیوار بتنی معمولی).

تقاطع های کف با عناصر عمودی (دیوارهای بتنی ، ستون ها) باید در تمام طول خود با ملات سیمان ترمیم کننده اصلاح شده با چسب بتن آببندی مرطوب و پر شوند (تشکیل "شیار قرنیزی" با سطح مقطع مثلثی طرفین 5-6 سانتی متر). مصرف چسب بتن آبندی 5 لیتر چسب بتن آببندی برای 1 کیسه سیمان 50 کیلویی کفایت میکنه که ملاتی آببند و عایق جهت ایجاد نوار قرنیز (گوی شکل) برای درز بین دیواره و کف و یا بین دو دیواره 

تمام سطح بستر باید به خوبی با چسب بتن اببندی آغشته شود ، تا بستری مناسب جهت ایجاد قرنیز پیش آید.

کاربرد عایق رطوبتی

مخزن زیرزمینی

محتویات یک کیسه 20 کیلویی پودر به تدریج تحت هم زدن مداوم به 8 کیلوگرم رزین اضافه می شود تا زمانی که یک خمیر یکنواخت قابل برس زدن ایجاد شود. برای مخلوط کردن ممکن است از میکسر کم دور (300 دور در دقیقه) استفاده شود. پوشش دو جزئی واترپروف در داخل مخزن، روی کف و دیوارها، در 3-2 لایه اعمال می شود. با افزایش عمق مخزن و بنابراین افزایش فشار هیدرواستاتیک ، نیاز به مصرف بیشتر مواد وجود دارد. هر لایه باید بعد از خشک شدن لایه قبلی اعمال شود. برای جلوگیری از ترک خوردن ، ضخامت هر لایه نباید بیش از 1 میلی متر باشد.

مصرف پوشش واترپروف دوجزئیBR-WP222 : در مجموع 3-4 کیلوگرم در متر مربع.

ملاحظات

دمای محیط هنگام استفاده از مواد باید بالای +5 درجه سانتیگراد باشد. از دستورالعمل های استفاده ایمن و اقدامات احتیاطی که روی بسته بندی نوشته شده است، دیدن کنید.

آب بندی مخازن آب و مخازن ساخته شده از بتن

بتن آرپوم

شرکت بتن تولید کننده و عرضه کننده افزودنی شیمیایی بتن

شرکت بتن آرپوم شامل گروه بازرگانی و تولیدی می باشدکه سالها مطابق با تکنولوژی روز دنیا در تولید کلیه افزودنی های شیمیایی بتن  و ساختمان توانسته است گامی در جهت ارتقاء و پیش روی این صنعت بر دارد. افتخار دارد که با توجه به انجام پروژه های مشابه به صورت مطلوب ، امکانی مناسب جهت همکاری و مشاوره فی مابین را فراهم سازد. امید است که شما  پس از مطالعه این مقاله ما را از نظریات خود مطلع ساخته تا در بستری از مفاهمه فنی فرصت برای همکاری مشترک بوجود آید.

شرکت بتن آرپوم با ارائه محصولات با کیفیت و با کارشناسان فنی و خبره خود می تواند شما را در تمامی مراحل پروژه یاری برساند.برای مشاوره رایگان با کارشناسان ما تماس بگیرید. برای اطلاعات بیشتر به سایت ما www.betonarpoom.ir  مراجعه بفرمایید.