بتن شاتکریت و کاربرد آن

بتن شاتکریت و کاربرد آن
  • 1577
  • 1400/7/19

بتن شاتکریت و کاربرد آن

شاتکریت چیست و چه زمانی استفاده می شود؟‍

بتن شاتکریت، بتنی است که به صورت پاششی استفاده می شود. شاتکریت مخلوطی از سنگدانه و سیمان پرتلند است که توسط هوای فشرده به نازل تفنگ اسپری منتقل می شود و در آنجا آب اضافه می شود. سپس مخلوط مرطوب در محل خود اسپری می شود و تقریباً بلافاصله ممکن است تراشیده یا ماله کشی شود. برای مصارف ساختاری، شاتکریت معمولاً بر روی چارچوب میله های تقویت کننده و مش فولادی استفاده می شود. از آنجا که می تواند هر شکلی داشته باشد، به راحتی رنگ آمیزی می شود و پس از استفاده می توان آن را ماله کشی کرد، شاتکریت برای انواع سازه های بتنی، از جمله دیوارهای سنگ مصنوعی، محوطه باغ وحش، سقف های سایبان، روکش های نسوز، استخرها و سدها استفاده می شود. گاهی اوقات در تونل سازی برای اتصال دیواره های تونل برای جلوگیری از نشت و تکه تکه شدن استفاده می شود.

بتن شاتکریت و کاربرد آن

شاتکریت

بتن شاتکریت یک ملات یا بتن با عملکرد بالا است که از طریق شیلنگ منتقل می شود و به صورت پنوماتیک با سرعت زیاد بر روی سطح پشتی قرار می گیرد. نیروی این عمل پاشش است که منجر به تراکم بتن یا ملات می شود و سپس لایه هایی از بتن را با ضخامت مورد نیاز تشکیل می دهد. ثابت شده است که شاتکریت بهترین روش برای ساخت سطوح منحنی است. با ظهور فناوری شاتکریت ساخت خطوط و گنبدهای تونلی در حال حاضر بسیار آسان تر است. شاتکریت یک روش پذیرفته شده و مورد استفاده برای قرار دادن موادی است که دارای ماهیت سیمانی برای طیف گسترده ای از کاربردها است.

از سال 1900، سالی که توسط کارل آکلی، تاکسیدرمیست آمریکایی اختراع شد، پیشرفت های زیادی را شاهد بودیم، چه در تجهیزات و چه در تکنیک های تخصصی مورد نیاز برای کاربرد شاتکریت ملات یا بتن.

امروزه به دلیل تنوع در شکل، استحکام بالا، دوام و قابلیت اتصال خوب، به یک ماده حیاتی تبدیل شده است و در مناطق با دسترسی دشوار می توان آن را به راحتی بر روی سطح با سرعت زیاد پاشید و برای کار مفید است. کاربردهای آن از حفاظت از شیب و سطح تا نوسازی سازه های موجود است. شاتکریت معمولاً به دلایلی مانند محافظت از سطحی که در صورت عدم درمان، دچار فرسایش یا ناپایداری به دلیل شکستگی و نقص می شود، روی سطح تکه تکه شده اعمال می شود.

در بخش معدن، تقاضا برای شاتکریت برای پشتیبانی زیرزمینی در سال های اخیر به شدت افزایش یافته است. کار همزمان چند سرفصل، شرایط پر کردن غیر معمول و دشواری دسترسی برخی از مشکلاتی هستند که برای معادن زیرزمینی متمایز هستند و نیاز به کاربردهای جدید و ابتکاری فن آوری شاتکریت دارند. شاتکریت بهترین روش برای ساخت سطوح منحنی مانند گنبد، تونل و غیره است.

چرا شاتکریت ترجیح داده می شود؟

  • شاتکریت نسبت به بتن معمولی مقرون به صرفه است زیرا به قالب بندی کمتری نیاز دارد.
  • برای ساخت و مکان آن فقط به یک فضای کوچک نیاز است.
  • در مورد شاتکریت، میزان سیمان زیاد است، بنابراین دوام و مقاومت دارد.
  • در برابر آتش، بلایا، کپک، کرم ها مقاوم است و همچنین نفوذ پذیری کمی دارد.
  • همچنین دارای جرم مقاومت حرارتی خوبی است.

ویژگی های شاتکریت:

1. مقاومت در برابر انجماد و ذوب:

مقاومت در برابر یخ زدگی شاتکریت مرطوب با ورود به سیستم مناسب هوازا تضمین می شود.

به طور معمول، مخلوطی از 8 تا 12 درصد محتوای هوا دارای یک سیستم صفر هوا مناسب است.

اگرچه بسیاری از فرآیندهای مخلوط خشک هنگامی که در معرض انجماد و ذوب ملایم قرار گرفته اند انجام شده اند، اما شاتکریت مخلوط خشک بیشتر از شاتکریت مخلوط مرطوب با مشکلات سرد و ذوب مواجه است.

این به دلیل مشکل در ورود به هوا و ایجاد یک سیستم خالی هوا مناسب در شاتکریت مخلوط خشک است.

2. مقاومت بالا:

به نظر می رسد نسبت مقاومت فشاری و خمشی مشابه بتن معمولی است.

روابط بین نسبت آب به سیمان و استحکام نیز به نظر می رسد از الگوی عمومی با استحکام بیشتر و نسبت آب به سیمان کمتر پیروی می کند.

مقاومت اولیه می تواند بسیار زیاد باشد و در 5 ساعت به 7N/mm2 و در 24 ساعت به 21N/mm2 برسد.

3. سختی یا مقاومت کششی:

الیافی را می توان به شاتکریت اضافه کرد که در نتیجه محصول دارای قابلیت حمل بار قابل توجهی پس از اولین رخداد ترک می باشد.

رابطه ظرفیت بار پس از ترک با ظرفیت بار در اولین ترک سختی تعریف می شود.

نوع، اندازه، شکل و کمیت الیاف میزان این عملکرد را تعیین می کند.

چگالی و نفوذپذیری می تواند بسیار عالی باشد به شرطی که روشهای خوبی در این زمینه رعایت شود.

انواع شاتکرت و فرایند تولید:

شاتکریت مایع - فرآیند مخلوط کردن مرطوب:

در فرآیند مخلوط مرطوب: سیمان، سنگدانه ها، مخلوط ها و آب قبل از اینکه شکل پذیر و هوادهی شوند با هم مخلوط می شوند.

به طور معمول، یک کامیون بتنی مخلوط مرطوب را تأمین می کند و برای قرارگیری در یک دکل شاتکریت پمپ می شود.

مخلوط مرطوب برای مقادیر زیادی از مکانها با دسترسی آسان به خودروهای ساختمانی استفاده می شود.

مزایای فرآیند مرطوب (شاتکریک مایع):

  • قالب کوچک یا بدون قالب مورد نیاز است.
  • روش مقرون به صرفه برای قرار دادن بتن.
  • ایده آل برای کاربردهای سطحی نامنظم، جابجایی آسان مواد را در مناطقی که دسترسی به آنها دشوار است، ممکن می سازد.

شاتکریت پودری - فرآیند مخلوط کردن خشک:

در فرآیند مخلوط خشک، سیمان، سنگدانه و افزودنی با هم مخلوط می شوند، به صورت پنوماتیک از طریق یک لوله و سپس از طریق یک حلقه آب در نازل منتقل می شوند. آب به طور یکنواخت در سراسر مخلوط اعمال می شود. به طور معمول، مخلوط های خشک برای مکان های کوچک تا متوسط یا در شرایط دسترسی محدود به خودرو استفاده می شود. شاتکریت در شرایطی استفاده می شود که قالب هزینه بر است یا غیر عملی است.

بتن شاتکریت و کاربرد آن

مزایای فرآیند خشک (شاتکریت پودری):

  • راه اندازی آسان، خاموش و تمیز کردن.
  • کنترل مواد در محل انجام می شود.
  • مرد نازل می تواند تفنگ را تا 1000 فوت افقی یا 500 فوت عمودی حرکت دهد.

ویژگی ها و مزایای کلیدی شاتکریت

  • قوی و بادوام
  • کاهش انقباض و نفوذپذیری کمتر در مقایسه با بتن معمولی
  • استقرار سریع بتن بر روی اشکال پیچیده
  • در یک فرایند قرار گرفته و تثبیت می شود
  • آرماتورهای پارچه ای سیمی را می توان با شاتکریت تقویت شده با الیاف فولادی جایگزین کرد
  • انواع رنگ و روکش را می توان به کار برد

کاربرد شاتکریت

  • تثبیت شیب و حفاری
  • تونل زنی و معدن
  • تعمیر و مرمت بتن
  • پارک های اسکیت
  • دفاع دریایی
  • استخرهای شنا
  • مخزن، کانال و پوشش رودخانه

انواع کاربرد شاتکریت

انتخاب شاتکریت برای یک کاربرد خاص باید بر اساس دانش، تجربه و مطالعه دقیق عملکرد مواد مورد نیاز و قابل دستیابی باشد. موفقیت شاتکریت برای آن پروژه بستگی به برنامه ریزی و نظارت مناسب دارد، به علاوه مهارت و توجه مستمر ارائه شده توسط دستگاه شاتکریت.

تعمیر

از شاتکریت می توان برای ترمیم سطح آسیب دیده بتن، چوب یا سازه های فلزی استفاده کرد در صورتی که دسترسی به سطح نیاز به تعمیر داشته باشد. مثالهای زیر نشان می دهد که چگونه می توان از شاتکریت در تعمیرات استفاده کرد:

پل ها

تعمیر شاتکریت را می توان برای بازسازی عرشه پل استفاده کرد، اما به طور کلی برای تعمیرات عمده با ضخامت کامل غیر اقتصادی بوده است. با این حال، برای تعمیر تیرهای اعماق متغیر، سرپوش ها، ستون ها، تکیه گاه ها، دیوارهای بال و زیر عرشه از نظر تکنیک و هزینه بسیار مفید است.

ساختمان ها

در تعمیرات ساختمان، شاتکریت معمولاً برای ترمیم آسیب ها و خرابی های ناشی از آتش سوزی و زلزله، استحکام دیوارها و پوشش فولاد سازه ای برای ضد حریق استفاده می شود. تعمیر اعضای سازه ای مانند تیرها، ستونها و اتصالات برای سازه های آسیب دیده از زلزله معمول است.

سازه های دریایی

آسیب به سازه های دریایی می تواند ناشی از خرابی بتن و آرماتور باشد. شرایط آسیب رسان عبارتند از: خوردگی فولاد، عمل انجماد و ذوب، بارگذاری ضربه ای، ناراحتی ساختاری، سایش فیزیکی در اثر امواج، ماسه، شن و یخ شناور و حمله شیمیایی در اثر سولفات ها. این مشکلات می تواند در اکثر سازه های دریایی مانند عرشه پل، شمع، سرپوش، تیرها، اسکله ها، قفل های ناوبری، دیوارهای راهنما، سدها، نیروگاه ها و تونل های تخلیه رخ دهد. در بسیاری از موارد می توان از شاتکریت برای ترمیم سطوح خراب این سازه ها استفاده کرد.

سطوح سرریز

سطوح تحت جریان های با سرعت بالا ممکن است در اثر فرسایش حفره ای یا فرسایش سایشی آسیب ببینند. تعمیرات شاتکریت به دلیل قطعی نسبتاً کوتاهی که برای تکمیل تعمیرات لازم است، سودمند است

حفاری زیرزمینی

در بیشتر موارد، شاتکریت در حفاری های زیرزمینی در سنگ استفاده می شود. اما گاهی اوقات، آن را با موفقیت در پیشبرد تونل ها از طریق خاکهای تغییر یافته، بدون انسجام و شل استفاده می کنند.
کاربردهای معمول شاتکریت زیرزمینی شامل تکمیل یا جایگزینی مواد پشتیبانی معمولی مانند تأخیر و مجموعه های فولادی، آب بندی سطوح سنگ، هدایت جریان آب و نصب پشتیبانی موقت و روکش های دائمی است.

حفاظت از سطوح شیب دار

شاتکریت اغلب برای محافظت موقت از سطوح سنگی در شیب استفاده می شود که در معرض هوا خراب می شوند. شاتکریت همچنین برای پوشاندن دائمی دامنه ها یا بریدگی هایی که ممکن است به مرور زمان دچار فرسایش یا خرابی شوند، استفاده می شود. حفاظت از شیب باید به درستی تخلیه شود تا از آسیب ناشی از فشار بالا آمدن جلوگیری شود. استفاده از شاتکریت در سطح محل های دفن زباله و دیگر مناطق زباله برای جلوگیری از نفوذ آب سطحی مفید است.

 

کاربردهای جدید شاتکریت

شاتکریت لزوماً سریعترین روش برای بتن ریزی روی همه مشاغل نیست، اما در مواردی که مقاطع نازک و مناطق وسیع درگیر است، می توان از شاتکریت به طور موثر برای صرفه جویی در زمان استفاده کرد. پاراگراف های زیر برخی از کاربردهای مربوط به ساخت سازه های جدید را شرح می دهد.

استخرها و مخازن

شاتکریت به طور گسترده ای برای ساخت استخرهای شنا بتنی استفاده شده است. اخیراً، آکواریوم های بزرگی با استفاده از شاتکریت ساخته شده است.

کف و دیوارهای شاتکریت در مخازن و حوضچه ها 

کفهای شاتکریت در مخازن و حوضچه ها در زیر پایه ای که به خوبی فشرده شده اند یا روی زمین بدون مزاحمت به طور کلی خدمات عالی ارائه می دهند.

سازه های عمودی

ساخت و ساز عمودی و سقفی برای دیوارها، اسلب ها، ستون ها و سایر اعضای سازه ای اغلب با شاتکریت انجام شده است.

گنبدهای شاتکریت

تکنیک های ساخت و ساز با استفاده از سیستم های باد ساز بادی، ساخت پوسته یا گنبدهای شاتکریت را عملی کرده است. این سازه های بزرگ برای مسکن مسکونی، انبارداری، پل و لوله کشی استفاده شده است.

مواد شاتکریت

سیمان، آب، ماسه و سنگدانه مواد اولیه مورد استفاده در شاتکریت به همراه پودر شاتکریت ها و افزودنی های مختلف برای افزایش عملکرد آن است. نسبت بالای آب به سیمان باعث کند شدن می شود و کیفیت نهایی را تحت تأثیر قرار می دهد، در حالی که میزان رطوبت در ماسه/سنگدانه نیز به شدت اندازه گیری می شود. نسبت مطلوب W/C حدود 0.45 است.

ترکیب ماسه/سنگدانه بستگی به تقاضای آب، کارایی، شتاب دهنده ها، برگشت، انقباض و دوام دارد.

مواد سیمانی

سیمان پورتلند --> الزامات سیمان برای بتن شات مشابه نیازهای بتن معمولی است. سیمان کم قلیایی باید زمانی مشخص شود که سنگدانه های مورد استفاده از نظر شیمیایی با قلیاهای موجود در سیمان واکنش پذیر هستند.

افزودنی هوازا در فرآیند مخلوط مرطوب استفاده می شود و نتایج متفاوتی به دست آورده است، به طور کلی محتوای هوا بسیار کمتر از بتن معمولی است. به طور کلی، استفاده از افزودنی هوازا توصیه نمی شود. زیرا محتویات هوای محل تحت تأثیر عوامل خارجی مانند فشار هوا، طول شیلنگ و نوع تجهیزات قرار می گیرد.

هنگامی که به ماتریس سیمان پرتلند اضافه می شود، پوزولان با هیدروکسید کلسیم و آب واکنش داده و ژل سیلیکات کلسیم بیشتری تولید می کند.

آب

مخلوط کردن آب: باید از آب آشامیدنی استفاده شود. در مواقعی که آب آشامیدنی در دسترس نیست، منبع آب پیشنهادی باید آزمایش شود.

عمل آوری آب : برای عمل آوری آب مورد استفاده در شاتکریت نیازی به الزامات خاصی نیست. آب برای پخت شاتکریت معماری باید عاری از عناصری باشد که باعث ایجاد لکه می شوند.تجمیع
شاتکریت سنگدانه سبک بسیار کاربردی برای فرآیند مخلوط کردن خشک است. از آنجایی که تماس رطوبت و سنگدانه در نازل آغاز می شود، کاهش شدید کارایی رایج در تولید بتن سبک معمولی اتفاق نمی افتد.

فولاد مقاوم سازی

میله های تقویت کننده برای شاتکریت باید همان مشخصات بتن معمولی را داشته باشند. به دلیل روش قرار دادن، استفاده از میله های بزرگتر از قطر 16 میلی متر یا غلظت سنگین فولاد عملی نیست.

میله های بزرگ دستیابی به تجمع کافی شاتکریت با کیفیت خوب در پشت میله را دشوار می کند و غلظت سنگین فولاد در قرار دادن شاتکریت اختلال ایجاد می کند. به طور کلی فاصله میله ها از 150 میلی متر تا 300 میلی متر برای تقویت شاتکریت توصیه می شود.

مواد افزودنی شیمیایی

به دلیل محدودیت تجهیزات شاتکریت، استفاده از افزودنی ها در شاتکریت مشابه بتن معمولی نیست. قبل از استفاده در مشاغل بزرگ، مخلوط ها باید در میدان آزمایش شوند تا از دستیابی به خواص مورد نظر اطمینان حاصل شود. مواد افزودنی شیمیایی مورد استفاده در شاتکریت باید با الزامات مناسب مطابقت داشته باشد.

خواص شاتکریت بتن و ملات 

مانند بتن معمولی، خواص شاتکریت بطور چشمگیری بسته به نسبت آب به سیمان، کیفیت سنگدانه، اندازه و نوع، مواد افزودنی مورد استفاده، نوع سیمان مورد استفاده و شیوه های ساخت و ساز متفاوت است.

استفاده مناسب از افزودنی های شاتکریت، الیاف، بخار سیلیس و پلیمرها می تواند خواص خاصی را بهبود بخشد. بسته به نیازهای کاربرد خاص، خواص مواد و مخلوط های شاتکریت باید قبل از کاربرد نهایی آزمایش شوند.

استحکام – قدرت شاتکریت

از نظر مقاومت فشاری و خمشی، شاتکریت می تواند مقاومت به طور کلی معادل بتن معمولی تولید کند. مقاومت فشاری بین 30 تا 60 نیوتن متر بر میلی متر مربع به طور کلی قابل دستیابی است.

روابط بین نسبت آب و سیمان و قدرت از الگوهای معمولی پیروی می کند، با استحکام بیشتر با نسبت آب سیمان پایین تر.

استحکام شاتکریت

اگرچه به نظر می رسد اطلاعات کمی در مورد استحکام پیوند وجود دارد، اما مقاومت پیوند با سایر مصالح به طور کلی بیشتر از آن چیزی است که با بتن معمولی به دست می آید.

بتن شاتکریت و کاربرد آن

انقباض شاتکریت

انقباض خشک شدن بیشتر تحت تأثیر آب مخلوط قرار می گیرد. مقادیر معمولی انقباض بی قید و شرط بین 600 تا 1000 میلیونم است. انقباض در شاتکریت دانه درشت کاهش می یابد و در شاتکریت بدون سنگدانه درشت یا شاتکریت با برخورد زیاد افزایش می یابد.

شاتکریت حاوی بخار سیلیس تمایل به انقباض بیشتری قبل از تنظیم نسبت به شاتکریت بدون دود سیلیس دارد.

سختی شاتکریت

افزودن الیاف به شاتکریت می تواند منجر به این شود که محصول پس از بروز اولین ترک قابلیت حمل بار قابل توجهی را نشان دهد. رابطه ظرفیت بار پس از ترک با ظرفیت بار در اولین ترک به عنوان چقرمگی تعریف می شود.

نوع، اندازه، شکل و میزان فیبر میزان این عملکرد را تعیین می کند. استفاده از شاخص چقرمگی در آزمایش انحراف بار، وسیله ای منطقی برای تعیین و مقایسه عملکرد ارائه می دهد. با این حال، نگرانی های اخیر در مورد ویژگی های استفاده از این روش آزمایش ایجاد شده است.

تجهیزات مورد استفاده در شاتکریت

تجهیزات بچینگ و مخلوط کردن

اکثر شاتکریت ها با استفاده از تجهیزات مخلوط کن قابل حمل به صورت دسته ای و مخلوط می شوند یا در کارخانه های مخلوط کن از کارخانه بتن آماده محلی تحویل داده می شوند. تجهیزات اختلاط برای شاتکریت از نوع دسته ای یا پیوسته است.

در نوع پیوسته، اجزای جداگانه با استفاده از گیربکس های سرعت متغیر، سیستم تغذیه کمربند یا ترکیبی از هر دو به پیچ میکسر تغذیه می شوند. گاهی اوقات در واحدهای تولیدی بالا از قیف برای جمع آوری و تغذیه مخلوط در صورت نیاز استفاده می شود. سیستم های اندازه گیری آب نیز برای مرطوب کردن مجدد مخلوط موجود است. تجهیزات بچینگ و اختلاط باید بتوانند جریان کافی و مداوم مواد همگن را حفظ کنند.

دسته بندی بر اساس جرم ترجیح داده می شود و به طور معمول مورد نیاز است. آب ممکن است به صورت جرم یا حجم تجمع یابد. برای مشاغل کوچک، ممکن است به دسته بندی با یک ظرف حجمی تأیید شود، به شرطی که وزن های دوره ای بررسی شوند، زیرا بسیاری از مشاغل شاتکریت دارای نرخ تولید پایین هستند و در مکانهای جداگانه قرار دارند، مخلوط کردن اغلب توسط یک مخلوط کن کوچک درام در محل کار انجام می شود.

افزودنی شاتکریت پودری یا مایع

بسته به خواص و نوع فرآیند شاتکریت (خشک یا مرطوب)، ممکن است در صورت نیاز در حین اختلاط یا در نازل، مواد افزودنی اضافه شوند.

در فرآیند مخلوط کردن خشک، معمولاً افزودنیهای خشک (پودری) در حین دسته بندی به مخلوط وارد می شوند. اگر از تفنگ تغذیه مداوم استفاده می شود، ممکن است مستقیماً توسط یک توزیع کننده مخصوص به قیف اسلحه اضافه شود، معمولاً یک افزودنی شاتکریت خشک از نوع پودر که توسط چرخ دنده ماشین شاتکریت رانده و کالیبره می شود. دستگاه توزیع کننده باید بتواند مقدار دقیق افزودنی، معمولاً 1 تا 4 درصد جرم سیمان را در مخلوط اندازه گیری کند و باید بتواند نسبت شتابدهنده به سیمان را به طور دقیق تغییر دهد.

در فرآیند مخلوط کردن خشک، افزودنیهای شاتکریت مایع باید از طریق آب مخلوط کننده در نازل وارد شوند. افزودنی ممکن است با آب از قبل مخلوط شده و به نازل پمپ شود یا مستقیماً به آب مخلوط کننده در نازل اضافه شود.

در فرآیند مخلوط مرطوب، ممکن است افزودنی های خشک یا مایع به مخلوط هنگام دسته بندی اضافه شوند به شرطی که خواص پمپاژ تغییر نامطلوب نداشته باشد. به عنوان مثال اگر در حین دسته بندی اضافه شود، یک شتاب دهنده مشکل ایجاد می کند، در حالی که یک افزودنی کاهش دهنده آب با برد بالا ممکن است اثرات مفیدی داشته باشد. در کاربردهای مخلوط مرطوب، ممکن است فقط افزودنیهای مایع به منبع هوا در نازل اضافه شود. آنها با میزان تحویل مخلوط از طریق شیلنگ مواد متناسب هستند.

بتن شاتکریت و کاربرد آن

کمپرسور هوا

یک کمپرسور هوای مناسب و با ظرفیت زیاد برای یک عملیات رضایت بخش شاتکریت ضروری است. کمپرسور باید هوای تمیز، خشک و عاری از روغن کافی برای حفظ سرعت نازل کافی برای تمام قسمتهای کار را در حین کارکردن همزمان کلیه تجهیزات بادی و هواکش و یک دمنده برای تمیز کردن برگشتی حفظ کند.

نازل

یک نازل مخلوط خشک معمولاً از یک نوک، حلقه آب، شیر کنترل و بدنه نازل تشکیل شده است که در طیف گسترده ای از نوک نازل، اندازه نازل و تنظیمات قرار گرفته است. برخی از تحقیقات عملکرد مخلوط شدن را بهبود بخشیده و در مورد شاتکریت مخلوط خشک بهبودی کمتری نشان می دهد هنگامی که از نازل مخصوص قبل از خیس شدن استفاده می شود و حلقه آب 1 تا 8 فوت قبل از نازل در شلنگ قرار می گیرد. این امر به ویژه برای شاتکریت بخار سیلیس موثر بوده است.

تناسب بتن شاتکریت

توجه: به طور کلی، ممکن است از فناوری بتن معمولی برای تناسب شاتکریت استفاده شود. قبل از تناسب مخلوط، موارد زیر باید در نظر گرفته شود:

- نوع شاتکریت مخلوط خشک یا مرطوب مناسب برای کار.

- محدودیت های شغلی خاص در کار شاتکریت.

نوع مشخصات: عملکرد شاتکریت برای سازه های خاص و متفاوت.

مقایسه بین فرآیند مخلوط خشک (شاتکریت پودری) و فرآیند مخلوط مرطوب (شاتکریت مایع)

شاتکریت مناسب برای اکثر نیازها می تواند به روش خشک (پودر) یا مخلوط مرطوب (مایع) تولید شود. با این حال، تفاوت در هزینه تجهیزات، الزامات نگهداری، ویژگی های عملیاتی، ویژگی های قرارگیری و کیفیت محصول ممکن است یکی یا دیگری را برای یک برنامه خاص جذاب تر کند.

استحکام پیوند شاتکریت جدید با مواد موجود به طور کلی با شاتکریت مخلوط خشک بیشتر از شاتکریت مخلوط مرطوب است. هر دو مخلوط شاتکریت مقاومت چسبندگی بالاتری را نسبت به بتن معمولی به مصالح موجود ارائه می دهند.

به طور معمول، شاتکریت مخلوط خشک با سرعت بسیار کندتری نسبت به شاتکریت مخلوط مرطوب اعمال می شود. شاتکریت مخلوط خشک اغلب با سرعت 1 یا 2 یارد مکعب در ساعت در مقایسه با شاتکریت مخلوط مرطوب با سرعت حداکثر 7 یا 8 یارد مکعب در ساعت استفاده می شود. بسته به کاربرد، میزان تولید در محل ممکن است به دلیل موانع، برگشت و سایر ویژگی هایی که ممکن است باعث تاخیر شوند، به میزان قابل توجهی پایین تر باشد.

ریباند مواد شاتکریت است که از سطح تیراندازی "جهش" می کند. می توان انتظار داشت که برای شاتکریت معمولی با مخلوط خشک معمولی، حداقل 20 درصد از کل مواد عبور داده شده از نازل، برگشتی داشته باشد. شاتکریت مخلوط مرطوب تا حدودی کمتر از شاتکریت مخلوط خشک است.

استفاده از افزودنی های هوازا در شاتکریت فقط در شاتکریت مخلوط مرطوب کاربردی است. هنگامی که به درستی چیده می شود، هوازا یک سیستم خالی هوا را برای ایجاد مقاومت در برابر سرما در برابر شاتکریت مخلوط مرطوب تشکیل می دهد. تشکیل یک سیستم خالی هوا در شاتکریت مخلوط خشک امکان پذیر نیست.

بتن شاتکریت و کاربرد آن

دسته بندی آزمایش شاتکریت

از آنجا که عملکرد شاتکریت بستگی به روش های کاربرد دارد، دسته بندی آزمایشی و آزمایش یک اقدام مهم در تأیید عملکرد مخلوط است. دسته بندی و اختلاط شاتکریت مخلوط مرطوب به طور کلی مشابه بتن معمولی است. فقط ساخت نمونه متفاوت است. با این حال، مخلوط خشک یک فرایند متمایز است.

به دست آوردن نسبت مخلوط آزمایشی برای شاتکریت از پیمانکار یک روش معمول است. همراه با نسبت ها، پانل های آزمایش و هسته های شاتکریت بسیار توصیه می شود.

پانل های آزمایش مخصوصاً برای شاتکریت مخلوط خشک بسیار مهم هستند زیرا مخلوط های آزمایشگاهی نمی توانند شاتکریت مخلوط خشک را به صورت شات کپی کنند. به طور معمول، ویژگی عملکرد مقاومت فشاری 12 ساعته، 7 روزه و/یا 28 روزه، همراه با درجه بندی کل، مشخص می شود. هر دو روش تركيب و تركيب خشك به دليل برگشت سنگدانه، مقدار بيشتري از سيمان و لوله هاي سنگدانه در كمتر كمتر را به همراه داشت.

شاتکریت برای استرهای نازک روی سنگ یا بتن بازتاب بالایی را تجربه می کنم. مقاطع ضخیم تر و مقاطع روی ساختارهای خاک، ریباند کمتری را تجربه می کنند. برای قرار دادن لایه های نازک بر روی سطوح سخت، سنگدانه باید به سمت پایین برسد یا در مخلوط حذف شود تا به عقب برسد.