پودر میکروسیلیس را بهتر بشناسیم

پودر میکروسیلیس را بهتر بشناسیم
  • 1091
  • 1400/7/18

پودر میکروسیلیس را بهتر بشناسیم

چگونه میکروسیلیکا بتن را بهبود می بخشد؟

این پوزولان از خاکستر بادی استحکام و چگالی بتن را افزایش داده، نفوذپذیری بتن را کاهش می دهد. میکروسیلیس یک ماده افزودنی معدنی است که از کره های شیشه ای جامد بسیار ریز دی اکسید سیلیکون تشکیل شده است. قطر بیشتر ذرات میکروسیلیس کمتر از 1 میکرون (0.00004 اینچ) است که عموماً 50 تا 100 برابر ریزتر از متوسط ذرات سیمان یا خاکستر بادی است. میکروسیلیس که اغلب بخار سیلیس متراکم نامیده می شود، محصول جانبی تولید صنعتی فروسیلیس و سیلیکون فلزی در کوره های قوس الکتریکی با درجه حرارت بالا است.

پودر میکروسیلیس

میکروسیلیس محصول جانبی صنعت آلیاژهای فرو است. میکروسیلیس از ذرات بسیار ریز و بی شکل سیلیس تشکیل شده است. میکروسیلیس نام های مختلفی مانند گرد و غبار سیلیس، بخار سیلیس، پودر سیلیس متراکم را به خود اختصاص داده است. تا همین اواخر میکروسیلیس به عنوان یک ماده ضایعات در نظر گرفته می شد و مقدار زیادی دور ریخته شده است. امروزه متوجه شده است میکروسیلیس دارای خواص منحصر به فردی است و در صنایع صنعت ساختمان و بتن مقاوم به عنوان یک ماده با ارزش در نظر گرفته می شود. میکروسیلیس بر خواص حیاتی محصولات بر پایه سیمان مانند رفتار رئولوژیکی بتن تازه، منافذ تأثیر می گذارد.

توزیع اندازه و محصولات هیدراتاسیون ایجاد شده در طول هیدراتاسیون و در نتیجه خواص مکانیکی و دوام آن محصولات بر پایه سیمان سخت شده دلیل این ویژگی های جالب را می توان به این دلیل نسبت داد.

اثر ریز پرکننده و اثر پوزولانی میکروسیلیس در محصولات بر پایه سیمان

میکروسیلیس دارای رنگ خاکستری است که ممکن است با شرایط عملکرد کوره متفاوت باشد.

پودر میکروسیلیس را بهتر بشناسیم

اثر میکروسیلیس

ذرات سیلیس 100 برابر کوچکتر از دانه های سیمان هستند و بنابراین، به راحتی در فضاهای بین دانه های سیمان وارد می شوند و باعث کاهش فضای در دسترس برای آب و عمل به عنوان محل هسته برای محصولات هیدراتاسیون ذرات میکروسیلیس با جایگزینی آب، خمیر سیمان را متراکم می کنند.

چگونه میکروسیلیکا در بتن کار می کند؟

میکروسیلیس در بتن به دو طریق به استحکام و دوام کمک می کند: به عنوان یک پوزولان، میکروسیلیس توزیع یکنواخت تر و حجم بیشتری از محصولات هیدراتاسیون را فراهم می کند. به عنوان یک پرکننده، میکروسیلیس اندازه متوسط منافذ موجود در خمیر سیمان را کاهش می دهد. میکروسیلیس می تواند به عنوان یک افزودنی استفاده شود، می تواند خواص بتن تازه و سخت شده را بهبود بخشد. میکروسیلیس به عنوان جایگزینی نسبی سیمان استفاده می شود و می تواند جایگزین سیمان مصرف کننده انرژی بدون افت کیفیت شود. افزودن میکروسیلیس به مخلوط بتن ساختار خمیر سیمان را تغییر می دهد. خمیر بدست آمده بیشتر از هیدراتهای کلسیم- سیلیکات قوی و کمتر از هیدروکسیدهای کلسیم ضعیف و به راحتی محلول نسبت به خمیر سیمان معمولی است. از آنجا که ذرات میکروسیلیس بسیار کوچک هستند، بین ذرات سیمان پراکنده شده و جدا می شوند. ماتریس خوب و یکنواخت حاصل می تواند مقاومت فشاری بتن، خمشی بتن و پیوند بتن را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

میکروسیلیس میزان کربناسیون را کاهش می دهد، نفوذ پذیری را در یون های کلرید کاهش می دهد، مقاومت الکتریکی بالایی را ایجاد می کند و تأثیر کمی بر انتقال اکسیژن دارد. بنابراین می توان انتظار داشت که بتن میکروسیلیس به شدت از آرماتورها و جاسازی ها محافظت کند.

ویژگی ها و مزایا میکروسیلیس:

  • نهایت مقاومت فشاری و خمشی بالا برای ظرفیت سازه ای بیشتر
  • نفوذپذیری کم برای مقاومت بیشتر در برابر آب
  • افزایش قدرت اولیه بالا برای زمان برگشت سریعتر
  • افزایش سایش و مقاومت شیمیایی برای طول عمر بیشتر
  • مقاومت در برابر انجماد/ذوب و پوسته پوسته شدن بسیار بهبود یافته است.
  • عملکرد بتن را برای کاهش اندازه ستون، افزایش تولید و کاهش هزینه های حمل و نقل و نصب بهبود می بخشد.

کاربرد میکروسیلیس:

  • بتن با مقاومت بالا
  • بتن با چگالی بالا
  • عرشه های پل
  • سازه های پارکینگ
  • محیط های دریایی

پودر میکروسیلیس را بهتر بشناسیم

استفاده از میکروسیلیس:

1. محتوای میکرو سیلیس به طور کلی 5 تا 10 درصد مواد سیمانی است. روش اختلاط میکروسیلیس به جایگزین سیمان و به عنوان افزودنی بتن  تقسیم می شود.

(1) جایگزین سیمان : تحت فرض مصرف مداوم آب، سیلیس می تواند 3-5 وزن سیمان را جایگزین کرده و مقاومت فشاری بتن را بدون تغییر حفظ کند تا سایر خواص بتن را بهبود بخشد.

(2) افزودنی بتن : استحکام و سایر خواص بتن را می توان با افزودن سیلیس به میزان قابل توجهی بهبود بخشید. هنگامی که بتن با سیلیس مخلوط می شود، افت ریزش خاصی وجود دارد. ب سیلیس باید با عامل کاهنده آب ترکیب شود. پیشنهاد می شود خاکستر بادی و سرباره زمینی را برای بهبود قابلیت ساخت آن مخلوط کنید.

روش افزودن میکروسیلیس بتن:

بتن و ریخته گری میکروسیلیس باید توسط آزمایشگاه ساخته شود. مطابق با نسبت ساخت و ساز در حین اختلاط بتن سیلیکا، بلافاصله پس از تغذیه دانه ای باید سیلیس سیلیکا را به مخلوط کن اضافه کنید.

دو روش برای افزودن میکروسیلیس وجود دارد:

(1) سنگدانه ورودی، سپس سیلیس و مخلوط خشک سیمان را قرار دهید ، سپس آب و سایر افزودنی ها را اضافه کنید.
(2) سنگدانه درشت + 75٪ آب + سیلیس + 50٪ سنگدانه ریز را بگذارید، 15 تا 30 ثانیه هم بزنید. سپس سیمان + مخلوط + 50٪ سنگدانه ریز + 25٪ آب اضافه کنید، هم بزنید تا یکنواخت شود. زمان هم زدن 20-25٪ یا 50-60 ثانیه نسبت به بتن معمولی افزایش می یابد. از افزودن میکروسیلیس به بتن مخلوط خودداری کنید.

تفاوت قابل توجهی بین بتن میکرو سیلیس و بتن معمولی در روش ساخت وجود ندارد، اما لازم است که در ساختمان به صورت فشرده سازماندهی و ارتعاش شود. استحکام اولیه بتن میکروسیلیس باعث می شود زمان گیرش نهایی افزایش یابد. در عین حال افزودن میکروسیلیس، چسبندگی بتن را بهبود می بخشد.

پودر میکروسیلیس را بهتر بشناسیم

استاندارد میکروسیلیس بتن:

مطابق با الزامات ASTM C 1240، مقررات استاندارد است.

بسته بندی میکروسیلیس بتن:

پودر میکروسیلیس در کیسه های 15 کیلو گرم بسته بندی شده است و می تواند در بسته بندی جامبو  برای ذخیره سازی سیلو تحویل داده شود.