کیورنگ بتن

کیورنگ بتن
  • 1193
  • 1400/5/26

کیورنگ بتن

نقش کیورنگ در بتن

عمل آوری بتن نقش مهمی در توسعه مقاومت و دوام بتن دارد. عمل آوری بلافاصله پس از قرار دادن و اتمام بتن انجام می شود و شامل حفظ شرایط رطوبت و درجه حرارت مطلوب ، هم در عمق و هم در نزدیکی سطح ، برای مدت زمان طولانی است. بتن که به طور صحیح اجراء شده باشد برای ادامه هیدراتاسیون و توسعه مقاومت ، پایداری حجم ، مقاومت در برابر انجماد و ذوب ، و مقاومت در برابر سایش و پوسته شدن ، مقدار کافی رطوبت دارد.
طول زمان کیورینگ بتن به عوامل زیر بستگی دارد:

  • نسبت های مخلوط
  • شکل و اندازه ابعاد شن و ماسه بتن
  • شرایط آب و هوایی محیط
  • شرایط قرار گرفتن در معرض آینده

کفپوش های بتنی (به عنوان مثال پیاده روها ، پیاده روها ، پارکینگ ها ، مسیرهای عبور ، کفها ، کانال ها) و بتن سازه ای (به عنوان مثال عرشه های پل ، پایه ها ، ستون ها ، تیرها ، دال ها ، پایه های کوچک ، دیوارهای ساخته شده در دیوار ، دیوارهای نگهدارنده) حداقل دوره کیورینگ بتن هفت روز برای دمای محیط بالاتر از 40 درجه فارنهایت.
کمیته 301 موسسه بتن آمریکا (ACI)  حداقل دوره عمل آوری مربوط به کسب 70 درصد مقاومت فشاری مشخص شده را توصیه می کند.

مقاومت اولیه بتن معمولا در  هفت روزه مشخص می شود معمولاً مربوط به تقریباً 70 درصد مقاومت فشاری مشخص است. وقتی مقاومت بتن در دمای بالاتر یا استفاده از ترکیبات خاص سیمان / مواد افزودنی وجود دارد، می توان به سطح مقاومت 70 درصدی زودتر رسید. به همین ترتیب ، ممکن است برای ترکیبات مختلف مواد و یا دمای پخت کمتر به زمان طولانی تری نیاز باشد
به همین دلیل ، کمیته ACI 308  حداقل دوره های کیورینگ بتن زیر را توصیه می کند:

  • ASTM C 150 سیمان نوع I هفت روز
  • ASTM C 150 سیمان نوع II ده روز
  • ASTM C 150  سیمان نوع III سه روز
  • ASTM C 150  سیمان نوع IV یا V 14 روز
  • متغیر سیمان های ASTM C 595 ، C 845 ، C 1157

کیورنگ بتن

سه عملکرد اصلی برای عمل آوری بتن وجود دارد:

1) حفظ مخلوط کردن آب در بتن در طی مراحل اولیه سخت شدن

غوطه ور در آب

غوطه ور در آب  به طور معمول برای بهبود سطوح صاف در مشاغل کوچکتر استفاده می شود. باید مراقبت باشید تا دمای آب پخت بیش از 20 درجه  خنک تر از بتن باشد تا از ترک خوردگی ناشی از تنش های حرارتی جلوگیری شود. غوطه وری عمدتا در آزمایشگاه برای پخت نمونه های آزمایش بتن استفاده می شود.

مه پاشی یا اسپری کردن آب

از محلول پاشی و مه پاش زمانی استفاده می شود که دمای محیط بسیار بالاتر از یخبندان باشد و رطوبت آن کم باشد. مه پاشی می تواند ترک خوردگی جمع شدگی پلاستیک را تا رسیدن بتن به مجموعه نهایی ، به حداقل برساند.

پوشش های مرطوب اشباع شده

پس از سفت شدن بتن برای جلوگیری از آسیب سطح ، باید از پوشش های مرطوب اشباع شده از آب استفاده شود. آنها باید به طور مداوم مرطوب نگه داشته شوند. مانند گونی های کنفی

قالبهای بتن

قالب ها در جای خود معمولاً محافظت رضایت بخشی را در برابر از دست دادن رطوبت برای سطوح بتنی شکل گرفته ایجاد می کنند. قالب ها معمولاً تا زمانی که برنامه ساخت اجازه می دهد در جای خود باقی می مانند. اگر قالبها از چوب ساخته شده باشند ، باید به خصوص در هوای گرم و خشک مرطوب نگه داشته شوند.

2) کاهش میزان هدررفت آب از سطح بتن

پوشش بتن با ورق های پلاستیکی غیر قابل نفوذ

ورق های پلاستیکی غیرقابل نفوذ را می توان روی بتن کاملاً مرطوب اعمال کرد. سطح بتن باید به اندازه کافی سخت باشد تا از آسیب دیدن سطح ناشی از فعالیت های قرارگیری جلوگیری کند.

استفاده از دیرگیر بتن

از دیرگیر بتن برای عقب انداختن یا کاهش تبخیر رطوبت بتن استفاده می شود. آنها می توانند رنگدانه شفاف یا شفاف و سفید باشند. ترکیبات رنگدانه دار سفید برای شرایط آب و هوایی گرم و آفتابی توصیه می شود تا تابش خورشید را منعکس کند. ترکیبات پخت باید بلافاصله پس از اتمام نهایی استفاده شوند. ترکیب پخت باید مطابق با ASTM C3094 یا ASTM C13155 باشد.

3) تسریع در افزایش قدرت با استفاده از گرما و رطوبت اضافی

گرمای هوا

گرمای هوا در فشار اتمسفر و بخار فشار قوی در اتوکلاو دو روش پخت بخار هستند. دمای هوا برای هوای گرم در فشار اتمسفر باید تا حدود 140 درجه فارنهایت یا کمتر حفظ شود تا مقاومت بتن مورد نظر حاصل شود.

سیستم گرمایشی بخاری

سیستم گرمایشی بخاری معمولاً به عنوان عناصر جاسازی شده نزدیک سطح عناصر بتونی استفاده می شوند. هدف آنها محافظت از یخ زدگی بتن در هنگام بتن ریزی هوای سرد است.

کیورنگ بتن

پتوهای بتونی

از پتوهای عایق بتونی برای پوشاندن و عایق بندی سطوح بتنی که در دوره پخت تحت درجه حرارت انجماد قرار دارند ، استفاده می شود. بتن باید به اندازه کافی سخت باشد تا از آسیب دیدن سطح هنگام پوشاندن با پتو بتن جلوگیری کند.

کیورینگ بتن در هوای سرد یا گرم نیاز به توجه بیشتری دارد. در هوای سرد ، برخی از اقدامات شامل محفظه های گرم شده ، کاهنده های تبخیر ، زودگیر بتن و پتوهای عایق است. دمای بتن تازه باید بالاتر از 50 درجه فارنهایت باشد. دوره پخت بتن در هوای سرد به دلیل کاهش سرعت افزایش مقاومت ، بیشتر از دوره استاندارد است. انتظار می رود مقاومت فشاری بتن خالص شده و نگهداری شده در 50 درجه فارنهایت نیمی از سرعت بتن تراشیده شده در 73 درجه فارنهایت مقاومت کند. کیورینگ بتن در هوای گرم ، به دلیل از دست دادن سریع رطوبت از بتن تازه ، عمل آوری و محافظت بسیار مهم است. عمل آوری در واقع قبل از قرار دادن بتن با خیساندن سطوح بستر با آب آغاز می شود. برای قرار دادن بتن در هوای گرم می توان از کیورینگ بتن ، ضد باد ، مه شکن و بازدارنده های تبخیر استفاده کرد. از آنجا که افزایش مقاومت بتن در هوای گرم سریعتر است ، ممکن است دوره پخت کاهش یابد. اطلاعات بیشتر را می توان در ACI 306.1 ، مشخصات استاندارد برای بتن ریزی برای آب و هوای سرد ، ACI 306R ، بتن ریزی برای آب و هوای سرد ، ACI 305.1 ، مشخصات برای بتن ریزی با آب و هوای گرم و ACI 305R ، بتن ریزی با آب و هوای گرم یافت.

نمونه های آزمایش بتن عمل آوری شده

عمل آوری نمونه های آزمایش بتن معمولاً با بتنی که در حین ساخت قرار داده شده متفاوت است. انجمن آمریکایی آزمایش و مواد (ASTM) ) دو استاندارد برای ساخت و پخت نمونه های بتونی ایجاد کرده است. ASTM C1926 برای نمونه های آزمایشگاهی در حالی که ASTM C317 برای نمونه های صحرایی در نظر گرفته شده است. هر دو سند به ترتیب الزامات استانداردی را برای ساخت ، پخت ، محافظت و حمل نمونه های آزمایش بتن به ترتیب تحت شرایط مزرعه ای یا آزمایشگاهی ارائه می دهند.

ASTM C192 روش هایی را برای ارزیابی مخلوط های مختلف در شرایط آزمایشگاهی فراهم می کند. معمولاً در مرحله اولیه پروژه یا برای اهداف تحقیقاتی مورد استفاده قرار می گیرد.

ASTM C31 برای تست پذیرش استفاده می شود و همچنین می تواند به عنوان یک ابزار تصمیم گیری برای حذف فرم یا استفاده از آن استفاده شود. بسته به هدف مورد نظر خود ، استاندارد دو رژیم پخت را تعریف می کند: پخت استاندارد برای آزمایش پذیرش و پخت درست برای حذف فرم / شورینگ. تغییر در پخت استاندارد نمونه های آزمایشی می تواند به طور چشمگیری بر خصوصیات بتن اندازه گیری شده تأثیر بگذارد. طبق انجمن آماده سازی بتن آماده ملی 8 (NRMCA) ، قدرت هوای بتن پخته شده به مدت یک روز و به دنبال آن 27 روز مرطوب شده تقریباً 8 درصد کمتر از بتن مرطوب شده برای کل دوره خواهد بود. کاهش مقاومت به ترتیب 11 و 18 درصد برای نمونه های بتنی است که در ابتدا به مدت سه روز و هفت روز در هوا درمان می شود. برای همان ترکیبات پختن هوا / رطوبت ، اما دمای پخت هوای 100 درجه فارنهایت ، قدرت 28 روزه به ترتیب تقریباً 11 درصد ، 22 درصد و 26 درصد کمتر خواهد بود.
وقتی بتنریزی تازه انجام میدهید بسیار حساس است و به راحتی خراب می شود. اگر به درستی آن را کیورینگ کنید ، بتن شما سخت و قابل اعتماد خواهد بود. 

در هفته اول یا حدوداً پس از ریختن بتن ، باید درجه حرارت و رطوبت مناسب را برای عمل آوری مناسب حفظ کنید. تا تأثیر زیادی در کیفیت کار تمام شده شما داشته باشد.

در حالی که عمل آوری برای همه بتن ها مهم است ، اما مشکلات ناشی از عدم عمل آوری با سطوح افقی آشکارتر است. یک دال پخت نشده ، چه تزئینی و چه خاکستری ساده ، به احتمال زیاد الگویی از ترکهای ظریف ایجاد می کند (به اصطلاح crazing می گویند) و پس از استفاده از سطح ، مقاومت کمی خواهد داشت که می تواند منجر به ایجاد یک سطح گرد و غبار شود که مقاومت کمتری در برابر سایش دارد.