هر آنچه باید درباره چسب بتن بدانیم

هر آنچه باید درباره چسب بتن بدانیم
  • 2069
  • 1400/7/19

چسب بتن

سیمان موجود در مخلوط بتن فاقد هرگونه ماده اتصال دهنده در خود است. وقتی لایه ای از بتن تازه به یک لایه بتنی موجود یا قدیمی اضافه می شود، به صورت دو لایه مجزا و بدون هیچ گونه پیوندی وجود دارد. بنابراین باید عامل اتصال بین لایه ها معرفی شود. چسب های  بتن مواد شیمیایی هستند که برای اتصال سطوح قدیمی و جدید بتنی استفاده می شوند. این عامل در درجه اول برای اتصال بتن تازه با سطحی از بتن قدیمی استفاده می شود. اینها ترکیبی از پلیمرها و کوپلیمرها هستند که به رنگ سفید شیری هستند. مواد باندینگ آکریلیک لاتکس روی سطح یا با برس، ماله یا غلطک اعمال می شوند. این عامل همچنین می تواند برای اتصال لایه های پی در پی بتنی مورد استفاده قرار گیرد.

این ماده شیمیایی به سطوح مختلف بتن اجازه می دهد تا مانند یک واحد رفتار کنند این محصول یک افزودنی چسبی لاتکس است که به عنوان یک چسب جدایی ناپذیر برای پوشش سیمان، ملات و بتن برای بهبود استحکام پیوند و مقاومت شیمیایی و استحکام بتن و آببندی بتن طراحی شده است. استفاده از چسب بتن به لایه های مختلف بتنی کمک می کند تا مانند یک واحد رفتار کنند، بنابراین استحکام و عملکرد سازه را افزایش می دهد. چسبندگی روی سطح موجود بتن اعمال می شود تا لایه جدید بتن تازه با موفقیت به لایه قدیمی بچسبد. توسط انستیتوی بتن آمریکا به عنوان یک ماده افزودنی پیوندی امولسیون پذیر طبقه بندی شده است. چسب اتصال بتن، گچ جدید را بطور دائم به بتن  می چسباند. نیاز به زبری سطح قبل از استفاده را برطرف می کند. این چسب بتن مخصوص باندینگ بطور خاص برای چسباندن جدید طراحی شده است. بتن یا گچ به بتن قدیمی یا گچ قدیمی را به خوبی بهم متصل می کند.

هر آنچه باید درباره چسب بتن بدانیم

برای مصارف داخلی یا خارجی مناسب است. این چسب همچنین برای آماده سازی زیر کار یعنی به عنوان پرایمر مورد استفاده قرار میگیرد. این امولسیون شیمیایی در درجه اول  به بتن جدید می چسبد و نیاز به تراش، حفاری یا خشن کردن سطح قبلی ندارد. چسب بتن اغلب می توانند به طریق مختلف مورد استفاده قرار گیرند. آنها می توانند سطح موجود را بپوشانند یا مستقیماً در مخلوط بتن مخلوط شوند. سایر محصولات برای فعالسازی مناسب نیاز به دو یا سه ماده شیمیایی مختلف دارند. همچنین چسب بتن نیز خاصیت آب بندی دارد، یعنی این محصول علاوه بر اینکه خاصیت چسبندگی بتن را بالا می برد باعث افزایش مقاومت و نفوذناپذیری بتن در برابر آب شده و بتن را آبند میکند. این چسب با مکانسیم متصل کردن دانه های ملات به یکدیگر ملاتی نفوذناپذیر با مقاومت کششی، خمشی و سایشی بالا به وجود می آورد.

چسب بتن بیشتر به عنوان امولسیون های چسب در آب در ترکیبات سیمانی استفاده می شوند. این امولسیون ها در برخی ترکیبات بیش از 50 درصد آب دارند. برخی از آنها مقاومت بیشتری در برابر آب در مقایسه با سایرین دارند. ترکیب چسب های بتن به طور کلی در سیستم سیمان/آب پایدار است. با این حال، همه چسب هاس بتن با سیمان سازگار نیستند. انتخاب یک چسب بتن مناسب برای یک برنامه خاص مستلزم درک شیمی آن است، یا در عوض، با تولید کننده آن مشورت کنید. با این حال، استفاده از چسب بتن بدون محتوای سیمان در مخلوط باعث ایجاد صفحه شکست به دلیل عدم تشکیل فیلم در سطح اتصال می شود. روشهای مختلفی وجود دارد که می توان از این امولسیون ها به عنوان عوامل اتصال استفاده کرد.

انواع چسب بتن :

چسب بتن استحکامی، چسب لایه پیوندی بتن قدیم به جدید

چسب بتن آب بندی

چسب بتن استحکامی و چسب لایه پیوندی:

چسب بتن استحکامی پلیمرها و کوپلیمرهای متاکریلیک اسید و استرهای اکریلیک هستند. بسته به پلیمرهای مورد استفاده، خواص فیزیکی چسب بتن استحکامی از الاستومرهای نرم تا پلاستیک های سخت متغیر است. چسب بتن استحکامی دارای رنگ سفید شیری است و از 45٪ محتوای جامد در آن تشکیل شده است. کاربرد اصلی این نوع چسب اتصال بتن تازه به بتن قدیمی است. می توان آن را با قلم مو، جارو، اسپری، غلطک به عنوان چسب یا ماله به عنوان روکش استفاده کرد. این نوع امولسیون در ترکیبات سیمانی مشابه استفاده میشود. عملکرد اساسی عامل اتصال این است که استحکام پیوند را افزایش دهد یا اجازه دهید بگوییم که پیوند بین سطح بتنی قدیمی و جدید را تقویت می کند. سیمان موجود در مخلوط بتن فاقد هرگونه عامل اتصال طبیعی است.

از این رو هنگامی که بتن تازه بر روی یک لایه بتنی موجود ریخته می شود، لایه بتونی موجود و جدید ریخته شده تمایلی به اتصال به یکدیگر ندارند. هنگامی که لایه بتونی ریخته شده خوب شد، بتن جدید به سادگی به عنوان یک لایه جداگانه روی آن قرار می گیرد. این یک پیوند قوی بین دو لایه پی در پی ایجاد نمی کند. بنابراین، هنگامی که دو لایه نتوانند مانند یک واحد رفتار کنند، در نهایت بر عملکرد و استحکام سازه تأثیر می گذارد. بنابراین یک عامل اتصال (چسب اتصال) باید روی سطح بتن موجود اعمال شود تا اطمینان حاصل شود که بتن تازه با موفقیت می چسبد.

چسب بتن آب بندی:

این چسب بتن یک پلیمر است که با ترکیبات سیمانی سازگار است. مانند چسب بتن استحکامی، چسب بتن آب بندی نیز از نظر ظاهری سفید شیری است و تا 55 درصد از محتوای جامد تشکیل شده است. این محصولات جهت آب بندی و نفوذناپذیر کردن بتن در برابر آب استفاده می شوند. از آنها علاوه بر آب بندی عمدتا برای چسباندن بتن تازه به بتن قدیمی و روکش های لایه نازک استفاده می شوند. می توان از آن برای ضد آب کردن اسلب سقف، اسلب فرو رفته، زیرزمین، مخازن آب، سایبان و غیره در ترکیب با سیمان استفاده کرد. از این چسب به عنوان عامل اتصال برای استفاده در تعمیر و گچ استفاده می شود. برای ساختن ملات پلیمری برای تعمیرات و غیره استفاده میشود. علاوه بر این، می توان از ملات چند منظوره که با استفاده از این چسب درست شده، برای دوغاب تزریق استفاده کرد.

هر آنچه باید درباره چسب بتن بدانیم

خواص و ویژگی چسب بتن

مزایای این چسب استفاده و بکارگیری به عنوان عوامل اتصال آسان، و همچنین ترک های ایجاد شده در انقباض را کاهش می دهند و نفوذپذیری بتن کاهش می یابد.

استفاده از این محصول باعث افزایش چسبندگی بین لایه بتن می شود. به طور کلی، عوامل اتصال در بتن مورد استفاده قرار می گیرند که الزامی برای اتصال سطوح قدیمی و جدید بتن وجود دارد. همچنین برای اتصال سطوح بین لایه های پی در پی بتنی استفاده می شود. مقاومت کششی، خمشی و اتصال بتن یا ملات افزایش می یابد.

در برابر عوامل مانع از اتصال مثل یخ زدگی و اعمال شیمیایی مقاومت بالایی دارند.

این چسب اتصال دهنده و تقویت کننده غیر قابل تجمع مجدد.

پیوند بین بتن قدیمی و بتن جدید و به عنوان تقویت کننده، بتن را بهبود می بخشد.

باعث افزایش استحکام، چسبندگی و دوام بتن می شود.

چسب بتن مورد استفاده در بتن برای بهبود چسبندگی، ایجاد سطحی با چگالی بیشتر و بهبود عملکرد کلی آن تاثیر بسزایی دارد. هنگامی که با ماسه و سیمان پرتلند مخلوط می شود ، به عنوان یک عامل برای افزایش مقاومت و آب بندی و بالا بردن میزان چسبندگی بتن استفاده می شود.

افزایش قدرت چسبندگی بتن جهت ترمیم سطوح یکی از کاربرد های این محصول در زمینه ترمیم بتن می باشد. همچنین باعث افزایش مقاومت در برابر انجماد یا ذوب می شود.

این محصول جهت روکش و گچ سیمان پرتلند یا مواد تعمیر کف، دیوارها، پیاده روها، سیلوها، لوله های بتنی، روسازی های بتنی، بتن و بلوک های  بتنی جهت تعمیر و ساخت با کیفیت و مقاومت بالاتر مورد استفاده قرار میگیرد.

هر آنچه باید درباره چسب بتن بدانیم

کاربرد و مزایا چسب بتن

از بارز ترین کاربردها  شامل روکش، تعمیر و تراز سطوح بتنی است. همچنین از مزایای دیگر این محصول با افزایش مقاومت خمشی ملات ، ترک خوردگی را کاهش می دهد.
افزایش مقاومت در برابر سایش در ترافیک چرخ لاستیکی، مقاومت چسبندگی بتن سخت شده را بهبود می بخشد، دوام و طول عمر را در چرخه های انجماد یا ذوب افزایش می دهد.

مقاومت کششی ملات را افزایش می دهد.

چسبندگی و کارکرد عالی را ارائه می دهد. چسب بتن مقاومت کششی، خمشی و اتصال بتن و ملات را افزایش می دهد.

همچنین نفوذپذیری بتن را کاهش می دهد؛ خطر ترک خوردگی را کاهش می دهد.

مقاومت در برابر یخ زدگی و سایر مواد شیمیایی دیگر را افزایش می دهد. برای اطمینان از کیفیت بتن در حین اختلاط، حمل، قرار دادن و کیورینگ در شرایط نامساعد جوی با بتتن مخلوط می شود. همچنین باعث کاهش نفوذپذیری بتن نهایی می شود. برای کنترل ترک های جمع شدگی مورد استفاده قرار میگیرد.

از مصارف و کاربردهای چسب بتن میتوان به کلیه کارهای تعمیراتی و ترمیمی و تعمیر آسیب دیدگی های بتن و قسمت های بتنی اشاره کرد.

همچنین میتوان علاوه بر تعمیر وترمیم سطوح به عنوان یک محصول پایه ای برای فزایش ماومت و آب بندی بتن در کانال های انتقال آب، کف سالن های صنعتی، باند فرودگاه ها، سدها، پایه پل ها، ستون ها و غیره استفاده کرد.

بهترین محصول جهت اتصال بتن قدیمی به بتن جدید با افزایش چسبندگی بتن قدیمی و افزایش مقاومت آن. همچنین برای شروع برخی پروژه ها به عنوان پرایمر مورد استفاده قرار میگرد و روی سطح اولیه کار زده می شود و یک آغازگر عالی برای پروژه های ترمیمی و تعمیری بتن هست.

این محصول میتواند آسیب دیدگی های سطحی و ترک های مویی موجود برروی سطوح را ترمیم کند. این محصول برای اجرای نما و سطوح اکسپوزی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین می توان به عنوان یه پوشش نهایی برای عمل آوری جهت جلوگیری از ترک های زودرس ملات ها از این چسب نیز استفاده کرد.

هر آنچه باید درباره چسب بتن بدانیم

دستور مصرف و الزامات چسب بتن

به طور معمول مهم نیست که سطح کثیف، گرد و غبار یا خوردگی باشد. برای اینکه هر ماده ای در چنین شرایطی به سطحی بچسبد، باید آماده شود. بهترین راه برای تمیز کردن سطح، استفاده از شوینده و آب ملایم است، هرچند که یک شوینده قدرت می تواند این روند را تسریع کند. برای از بین بردن سنگریزی سطحی یا پوسته پوسته شدن، از برس سیمی دستی استفاده کنید. در ابتدا سطح بتنی موجود تمیز می شود. هرگونه کثیفی، گرد و غبار، روغن روی سطح باید به طور کامل برداشته شود تا عملکرد مناسب عامل چسبندگی تسهیل شود.

خاک اضافی روی سطوح بتنی را می توان با شستشو با فشار پاک کرد.  هنگامی که سطح تمیز شد، گرد و غبار را پایین نگه دارید. بتن را دور از سطح مخلوط کنید تا از ریختن گرد و غبار و گل و ایجاد مشکلات چسبندگی جلوگیری شود.

پس از تمیز کردن سطح بتن، چسب بتن را آماده کنید. ماده شیمیایی قبل از استفاده تکان داده می شود. با آب رقیق شده و به درستی مخلوط می شود. همیشه توصیه می شود که دستورالعمل مصرف را به خوبی بررسی کنید تا روش های اجرا را به وضوح دنبال کنید. مرحله بعدی این است که مخلوط را به درستی مخلوط کنید. دستورالعمل های سازنده ایده ای در مورد زمان اعمال مخلوط پس از رقیق شدن ماده شیمیایی با آب ارائه می دهد. . از این محصول چسبب به عنوان رنگ استفاده کنید، قبل از استفاده از یک لایه جدید بتن، سطوح پایه را با یک سمپاش، غلتک یا برس بپوشانید.

یک لایه اولیه عامل چسبندگی روی سطح موجود که مخلوط بتن تازه روی آن قرار می گیرد، اعمال می شود. بتن ریزی باید قبل از خشک شدن پوشش اولیه انجام شود. پس از قرار دادن لایه بتنی، با استفاده از ماله صاف شده و بعداً  کیورینگ بتن انجام شود.

روش دیگر، آن را با دوغاب به جای آب مخلوط کرده و از دو قسمت سیمان به یک قسمت باندینگ استفاده کنید. به جای آب، عامل با مخلوط سیمان مخلوط می شود. این چسبندگی را با بتن موجود تقویت می کند و در عین حال مخلوط بتن را سفت می کند ، بنابراین بدون لغزش از روی پد در جای خود ثابت می ماند.

این تقویت کننده باعث می شود که مخلوط بتن در مدت پنج دقیقه شروع به سفت شدن کند، بنابراین مطمئن شوید که تنها در حدی که می توانید در آن بازه زمانی استفاده کنید، مخلوط کنید. اگر دمای سرد تهدید است که تعمیر بتن شما را خراب می کند، چسب اتصال بتن توسط آن را روی سطح بتن موجود بکشید، بغلتانید یا اسپری کنید، یا از آن به عنوان جایگزین آب در دوغاب بتن یا ملات استفاده کنید. از طرف دیگر، از آن در مخلوط دوغاب استفاده کنید و همچنین می تواند گزینه ای بسیار جذاب برای کف کاشی در گلخانه های گرم نشده باشد.

درعین حال که به عنوان یک عامل تقویت کننده و چسبنده عمل می کند، پلیمرهای اکریلیک مقاومت کار را در برابر چرخه های انجماد و ذوب افزایش می دهند و به پچ اجازه می دهد عمر بیشتری داشته باشد. اگر به عنوان دوغاب تعمیر استفاده می شود، منطقه را بپوشانید و بلافاصله یک لایه نهایی را بمالید و زمان تعمیر را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.

بسته بندی چسب بتن

این محصول در دبه یا سطل های 20 کیلویی یا 8 کیلویی عرضه می شود.

هر آنچه باید درباره چسب بتن بدانیم

5 روش برای کاربرد بهتر چسب بتن توصیه می شود:

- فقط مقداری را که می توان در مدت زمان استفاده از آن استفاده کرد، آماده کنید (زمان گرفته شده از مخلوط اولیه چسب و بتن بسیار محدود بوده، در نتیجه توصیه می شود در زمان استفاده از آن فقط بخشی را باز کرده و استفاده کنید نه همه را یکجا)

- اجزاء باید با هم زدن دستی یا با همزن مکانیکی کاملاً مخلوط شوند.

- چسب بتن باید با قلم مو یا غلتک به ضخامت حداقل 0.25 میلی متر اعمال شود.

- بتن یا ملات باید روی چسب بتن تا زمانی که هنوز چسبناک است اعمال شود. پس از بتن پلاستیک رو آن نمی چسبند و ثابت نمی ماند و گاها شره می کند.

- بسته به شرایط دما، به طور کلی توصیه می شود که ماده چسب بتن  را قبل از قرار دادن بتن به اندازه کافی خوب اعمال کنید تا چسبناک باقی بماند.