ترمیم بتن، اصول و روش ها

ترمیم بتن، اصول و روش ها
  • 934
  • 1400/10/27

نحوه اتصال به بتن موجود برای بهترین نتایج

بتن چیز شگفت انگیزی است اما به مرور زمان خراب می شود. وقتی انجام شد، یا باید آن را ترمیم کنید یا آن را جایگزین کنید. با فرض اینکه از نظر ساختاری سالم است، کم هزینه ترین جایگزین، وصله آن است. با این حال، ترمیم آن نیاز به توجه به جزئیات دارد وگرنه پچ شما دوام نخواهد آورد.
واقعیت: بتن مرطوب تازه معمولاً به خوبی به بتن خشک موجود نمی چسبد.

در سیمان پرتلند اولیه چیزی وجود ندارد که به عنوان عامل اتصال عمل کند. بتن سیمانی پرتلند از نظر جرمی به خوبی عمل می کند و مقاومت فشاری زیادی را ایجاد می کند اما چسبندگی ندارد.

هنگام ترمیم بتن موجود، در اینجا نحوه دستیابی به پیوند قوی و پایدار بین بتن جدید و قدیمی آورده شده است.

1. تعمیر یا تعویض؟

تعیین کنید که آیا بتن از نظر ساختاری سالم است یا خیر.

اگر پیاده رو تقریباً در هر مفصلی بالا رفته یا سقوط کرده باشد، تعمیر آن راه حل بلندمدتی ارائه نمی دهد. احتمالاً تخته ها هنوز در حال حرکت هستند. اگر دال آنقدر شن و ماسه روی سطح دارد که علیرغم جارو کردن و جارو کردن و پاشیدن و پاشیدن آن مدام برمی گردد، وقت خود را برای تعمیرات تلف نکنید. اگر ترک های متعددی داشته باشد که به قدری عمیق باشد که به نظر می رسد از روی دال می گذرد، تعمیر فقط موقتی خواهد بود. راه حل همه این مشکلات شامل یک جک چکش و چندین کیسه مخلوط بتن ساکرته است. از آنجایی که این بحث در مورد بهترین راه برای چسباندن بتن است، فرض می کنیم که دال شما خوب است.

2. سطح را آماده کنید.

انواع محصولات تعمیر بتن ساکریت برای تثبیت بتن که شروع به زوال کرده است، موجود است. مهم نیست از چه محصولی استفاده می کنید، فرآیند با آماده سازی سطح خوب آغاز می شود. همه ماسه های شل، شن، خاک، برگ ها و غیره باید حذف شوند. این کار را معمولاً می توان با یک شلنگ باغبانی و یک نازل خوب انجام داد. نواحی سخت ممکن است نیاز به واشر فشاری یا سایش مکانیکی داشته باشند. دو سخت ترین منطقه ای که باید پوشش داد مناطقی با روغن و شیره درخت هستند. هر دوی اینها به سمت بتن کار می کنند. شستشوی ساده سطح کافی نیست. اگر لکه ها خیلی عمیق نیستند، می توانید بتن را با استفاده از چکش و اسکنه از بین ببرید. عینک (نه فقط عینک) را فراموش نکنید زیرا این فرآیند بتن را در همه جا پرتاب می کند. همچنین انگشت شست خود را از راه دور نگه دارید. اگر لکه‌ها خیلی بزرگ یا خیلی عمیق هستند که عملی نباشد، ممکن است به یک درزگیر برای پوشاندن لکه‌ها قبل از وصله نیاز داشته باشید.
توجه: بتن به سادگی به همه مواد متصل نمی شود. رنگ، روغن، چسب کاشی های کفپوش قدیمی تنها چند مورد است. اگر می خواهید کار دوام بیاورد، باید این مواد را به صورت مکانیکی حذف کنید.

3. روش پیوند را انتخاب کنید

دو روش اساسی برای چسباندن محصول مبتنی بر سیمان پرتلند به بتن موجود وجود دارد:

1) مکانیکی

2) شیمیایی

ترمیم بتن، اصول و روش ها

پیوند مکانیکی: اجازه دهید ابتدا روش مکانیکی را مورد بحث قرار دهیم زیرا واقعاً در هر دو روش استفاده می شود. موثرترین راه برای اطمینان از پیوند واقعا خوب، استفاده از کت خراش است. این به سادگی یک پوشش بسیار مرطوب است که با مخلوط کردن محصول تعمیر با آب ایجاد می شود. مقدار کمی از مواد ترمیم کننده را با هم مخلوط کنید تا به غلظت سوپی برسد. شما نیازی به اندازه گیری آب ندارید - فقط مواد را به شیب تبدیل کنید. سپس با استفاده از یک دستکش یا پارچه پارچه ای، مواد را روی ناحیه ای که قرار است وصله کنید، بمالید. فقط به نقاشی انگشتی از مهد کودک فکر کنید. تکنیک تقریباً یکسان است. فشار وارد کنید تا اطمینان حاصل کنید که تا حد امکان به گوشه ها و شکاف ها فرو می رود. شما فقط به یک کت نازک نیاز دارید. لازم نیست این روکش خش خشک شود. تا زمانی که مواد تعمیر را مخلوط کنید، آماده خواهد بود. سپس مواد ترمیم اضافی را با غلظت مناسب مخلوط کرده و روی این پوشش نازک خراشیده بمالید.

پیوند شیمیایی: رویکرد شیمیایی شامل مخلوط کردن یک ماده پیوند دهنده مایع است که به اتصال محصولات جدید بتن به قدیمی کمک می کند.

اطمینان حاصل کنید که از محصولات بتنی سازگار با یک ماده چسبنده مایع استفاده می کنید.

محصولاتی مانند ترمیم کننده بتن و بتونه کاسماتیک و ...  به خوبی با یک عامل پیوند شیمیایی مایع مانند چسب بتن و چسب بتن پیوندی کار می کنند.
هنگام استفاده از یک ماده چسبنده مایع، باندر را روی بتن موجود رنگ کنید و اجازه دهید تا خشک شود تا چسبناک شود. این معمولا فقط چند دقیقه طول می کشد. سپس مواد تعمیر را اعمال کنید. بعد از اینکه چسب چسبناک شد، همانطور که در بالا توضیح داده شد یک پوشش خراشیده بزنید و سپس مواد تعمیر را اعمال کنید. موثرترین راه برای اطمینان از ورود ماده چسبنده به بتن موجود، اعمال مستقیم آن با استفاده از برس یا پارچه است. در صورت داشتن سمپاش می توان آن را اسپری کرد. اگرچه دستورالعمل ها می گویند که می توانید از آن به عنوان بخشی از آب مخلوط استفاده کنید، استفاده مستقیم بهتر عمل می کند.

4. سطح را خیس کنید (در صورت لزوم)

اگر در حال انجام یک منطقه بزرگ هستید و یک کت خراش اینطور نیست
عملی است، قبل از استفاده از مواد تعمیر، باید سطح را با آب اسپری کنید. در یک روز گرم، سطح بتن موجود به اندازه کافی گرم خواهد بود تا آب را از مواد تعمیر خارج کند. علاوه بر این، برخی از بتن ها کاملاً متخلخل هستند و آب را از مواد تعمیر شما می گیرند. اگر آب زیادی در بتن قدیمی از بین برود، آب کافی برای هیدراته کردن تمام ذرات سیمان وجود نخواهد داشت و در نتیجه ماده ای با استحکام کمتری ایجاد می شود.

5. کار خود را بررسی کنید

پس از اتمام کار، می توانید یک بررسی سریع انجام دهید تا ببینید آیا پیوند موفقیت آمیز بوده است یا خیر. حداقل 24 ساعت منتظر بمانید و سپس با استفاده از چکش یا شیء کسل کننده دیگری به آرامی روی وصله ضربه بزنید و به صدای پژواک توخالی گوش دهید. اگر فقط یک ضربه ی کسل کننده دریافت می کنید، پس مواد به خوبی به هم چسبیده اند. اگر صدای توخالی دریافت کنید، مواد به هم چسبیده نیستند و به مرور زمان ترک خواهند خورد. یعنی به ابتدای موضوع امروز برگشته است. در اینجا امیدواریم که کار ملموس شما به عنوان یک ضربت کسل کننده باشد تا یک تلاش توخالی.

برای اطلاعات بیشتر در مورد محل خرید این محصولات با شرکت بتن آرپوم در تماس باشید.