تفاوت سیمان و بتن

تفاوت سیمان و بتن
  • 1083
  • 1400/11/3

بسیاری از مردم از دو کلمه سیمان و بتن به جای یکدیگر استفاده می کنند. در حالی که آنها مرتبط هستند، حرفه ای ها می دانند که آنها دو چیز بسیار متفاوت هستند. چه از شما خواسته شود که تفاوت را برای شخص دیگری توضیح دهید، یا فقط می خواهید مطمئن شوید که از عبارت صحیح استفاده می کنید، در اینجا چیزی است که باید بدانید.

سیمان چیست؟

وقتی بیشتر مردم در مورد "سیمان" صحبت می کنند، معمولاً و به اشتباه به بتن اشاره می کنند. این شامل مواردی مانند اشاره به پیاده رو "سیمانی" یا دیدن کامیون "سیمانی" در حال رانندگی در خیابان است. سردرگمی قابل درک است. این امر توسط رسانه هایی که به وضوح تفاوت را نمی دانند، به ما تحمیل شده است. 
تفاوت اینجاست سیمان پودری است که به خودی خود برای ریختن پیاده رو یا استخر خوب کار نمی کند. این فقط یکی از مواد مورد استفاده در دستور پخت بتن است.

سیمان در تیپ های مختلفی وجود دارد، اما اکثریت قریب به اتفاق سیمان خاکستری است و به آن سیمان پرتلند می‌گویند. برای هر دستور زبانی که اتفاقاً این را می‌خواند، متوجه می‌شوید که کلمه «پورتلند» با حروف بزرگ نوشته نشده است. این اشتباه تایپی نیست. پورتلند صفتی است که کلمه سیمان را تغییر می دهد، نه شهر. نام سیمان پرتلند از این واقعیت ناشی می شود که مخترع آن (یک انگلیسی در سال 1824) فکر می کرد که محصول سخت شده شبیه سنگ آهکی است که در جزیره پورتلند در کانال انگلیسی استخراج می شود.

تفاوت سیمان و بتن

سیمان پرتلند چگونه ساخته می شود؟

به خاطر فضا و جلوگیری از اینکه باعث توقف خواندن شما نشود، این را بسیار ساده می کنم. به عبارت ساده، سیمان پرتلند از ترکیب سنگ آهک، شن و ماسه، بوکسیت، گچ و مجموعه ای از مواد خام ممکن دیگر ساخته می شود. مواد را حرارت می دهند تا همه با هم ذوب شوند و سپس سرد می شوند. این محصول خنک شده کلینکر نام دارد. کلینکر به پودر ریز تبدیل می شود که به آن سیمان پرتلند می گوییم. این فرآیند در واقع بسیار جذاب است، اما برای منطقی به مدرک شیمی نیاز دارد.

بتن چیست؟

بتن ترکیبی از سنگ (سنگ، شن)، ماسه، سیمان پرتلند و آب به ترتیب نزولی از مقدار هر ماده در مخلوط است. همانطور که در مورد سیمان، بحث کامل در مورد همه انواع بتن باعث اشک می شود، بنابراین ما به محصول اساسی که اکثر مردم با آن آشنا هستند، پایبند خواهیم بود. یک پیاده رو مسکونی احتمالاً دارای مقاومت فشاری در حدود 3500 psi (پوند بر اینچ مربع) است. این بار بر حسب پوند است که می تواند تحمل کند. قدرت مخلوط توسط کاربرد تعیین می شود. به عنوان مثال، بتن در یک ساختمان بلند ممکن است 6000 psi یا بالاتر باشد.

خواص بتن را می توان با افزودن سایر مواد به نسبت های خاص تغییر داد. می‌توانید آن را سریع‌تر تنظیم کنید یا می‌توانید هوا را اضافه کنید تا از چرخه‌های مخرب انجماد/ذوب زمستان محافظت بیشتری کنید. بسیاری از بتن ها حاوی مواد بازیافتی مانند خاکستر بادی یا سرباره هستند. خاکستر بادی بقایای هوا از سوختن زغال سنگ است و سرباره محصول جانبی کوره های بلند مورد استفاده در ساخت فولاد است. استفاده از این محصولات بازیافتی نه تنها میلیون ها تن را از محل دفن زباله دور نگه می دارد، بلکه می تواند ویژگی های عملکردی بتن را بهبود بخشد.

خط پایین: سیمان یک ماده پودری است که برای ساخت بتن استفاده می شود. بتن ماده ای است که برای ساخت پیاده روها، راهروها و ساختمان ها استفاده می شود.