استفاده از چسب بتن در بتن

استفاده از چسب بتن در بتن
  • 807
  • 1401/8/17

استفاده از چسب بتن در بتن

چسب بتن لاتکس و کاربردهای آن

چسب بتن لاتکس بتن آرپوم به طور گسترده در مواد شیمیایی در صنعت ساختمان استفاده می شود. نحوه استفاده از چسب بتن و چسب بتن چیست از سوالات متداول این محصول می باشد. افزایش می یابد، اما مهمترین خاصیت آنها افزایش چسبندگی است. بیشترین استفاده از چسب بتن لاتکس بتن آرپوم مربوط به تعمیرات می باشد.

چسب بتن چیست؟

چسب بتن بتن آرپوم یک ملات مخلوطی یکنواخت و همگن ایجاد می کند و از نشت آب و جدا شدن دانه های ریز و درشت جلوگیری می کند. چسبندگی بتن با ملات قدیمی را افزایش می دهد. چسب بتن آب بند تولید شده توسط شرکت بتن آرپوم بر پایه رزین های مخصوص کاملا ضد آب می باشد. به راحتی با آب مورد استفاده در بتن مخلوط می شود. مواد به کار رفته در ساخت این چسب بتن کاملا با سیمان سازگار بوده و چسبندگی آن را افزایش می دهد.

چسب های بتن چسب هایی هستند که به طور ویژه برای چسبیدن به بتن، بلوک، سنگ و سایر مصالح بنایی فرموله شده اند. در حالی که ملات را می توان در برخی موارد استفاده کرد، بهتر است از مواد چسبنده ای استفاده شود که معمولاً از یک لوله درزگیر استفاده می شود که محکم تر به هم می چسبد و بسیار بادوام تر از چسب ملات استچسب های مبتنی بر اکرلیک در طیف گسترده ای از صنایع مختلف استفاده می شوند. در برخی از چسب های حاوی اکرلیک، جزء لاتکس فقط به مقدار کم وجود دارد، عملکرد آن بهبود یا توسعه خواص موجود چسبنده است.

مزیت چسب بتن

از مزیت های چسب بتن این است که علاوه بر ترمیم ترک ها و شکاف های بتن، پیاده روها و بلوک های خاکستری، می تواند به عنوان چسب بتن به فلز و چسب فرش به بتن نیز استفاده شود.

موارد استفاده ی چسب بتن

چسب بتن در انواع ظروف برای استفاده آسان وجود دارد. برای کارهای کوچک و تعمیرات خانگی، می توان از یک ظرف 1کیلویی برای چسباندن چسب در جایی که نیاز است استفاده کرد. برای مشاغل بزرگتر و پیشرفته تر، ممکن است به یک یا چند 20 لیتری نیاز داشته باشید.

چسب ساختمانی برای بتن ممکن است بر پایه پلی اورتان یا اپوکسی  یا اکرلیک باشد. ممکن است یک جزء یا دو جزء باشد که قبل از استفاده باید مخلوط شوند. همیشه برچسب را برای دستورالعمل بررسی کنید.

استفاده از چسب بتن در بتن

پاک کردن چسب خشک شده بتن

برای پاک کردن چسب خشک شده بتن از سطح بنایی، مراحل زیر را دنبال کنید:

1- تا جایی که ممکن است چسب را خراش دهید یا سمباده بزنید.

2- از یک حلال برای حذف باقی مانده استفاده کنید. بسته به چسب، آب داغ (جوشیده)، استون، الکل های معدنی یا پاک کننده رنگ باید این کار را انجام دهند. دستورالعمل های روی برچسب باید به شما بگوید که از کدام یک استفاده کنید، اما اگر نه، کمی از هر کدام را امتحان کنید تا زمانی که آنچه را که کار می کند بیابید.

3- اجازه دهید حلال چسب بتن خشک شده را نرم کند، سپس چسب باقی مانده را بتراشید.

4- محل را با آب و صابون بشویید.

نحوه انتخاب چسب ساختمانی مناسب برای بتن

هنگام انتخاب چسب بتن باید به چند نکته توجه کرد. آیا تعمیر در داخل یا خارج انجام می شود، جایی که در معرض عناصر قرار دارد و ممکن است نیاز به ضد آب باشد؟ اگر تعمیر در یک نقطه قابل رویت باشد، چه رنگی با مواد اطراف بهتر مطابقت دارد؟ آیا این ماده باید کمی انعطاف پذیر بماند تا ترک نخورد یا به پیوند قوی تری نیاز دارید؟ در مورد دوم، توجه به این نکته مفید است که اپوکسی ها به سختی خشک می شوند، در حالی که پلی یورتان ها معمولاً کمی انعطاف پذیری را حفظ می کنند.

برای تعمیرات کوچک در داخل و اطراف خانه، ترمیم کننده آرایشی بتن آرپوم را توصیه می کنیم. این محصول دارای مقداری چسب بتن است و دیگر نیاز به استفاده مجدد از چسب نیستیک محصول آماده بر پایه سیمان می باشد که با مقداری آب ترکیب کرده و به راحتی بر روی سطح اعمال کنید.

اگر اپوکسی مناسب تر است، محصول اپوکسی دو جزئی برند بتن آرپوم را امتحان کنید . این چسب بتن در نسخه های دو جزیی  و سه جزئی عرضه می شود و اتصالات بسیار قوی و سریع ایجاد می کند. بسته بندی مناسب سرنگ دوگانه آن، اختلاط را آسان می کند و می توان از آن هم در داخل و هم در خارج استفاده کرد. به بتن، سنگ و مرمر و همچنین شیشه، فایبرگلاس، چوب و سرامیک می‌چسبد.

ماستیک های پلی یورتان

یک چسب درزگیر ساختمانی همه کاره و با کارایی بالا و مناسب برای استفاده داخلی و خارجی نیز یک انتخاب عالی است. یکی از مزایای استفاده از این چسب بتن این است که اقلام تا پنج دقیقه قابل جابجایی هستند - به شما زمان می‌دهد تا تعمیر را قبل از گیرش دقیق تنظیم کنید. علاوه بر چسباندن بتن و بنایی، برای چسباندن تخته های دامن یا چوب، آلومینیوم، فولاد، پوشش کف، ورق های سیمانی الیافی و غیره ایده آل است.

بتن اصلاح شده با پلیمر معمولا در بسیاری از کاربردها استفاده می شود. شما باید بدانید از چه پلیمرهایی استفاده می کنید و نقاط قوت و ضعف آنها را بدانید. انتخاب درست می تواند موفقیت یا شکست نصب و بدهی های ناشی از آن را تعیین کند.

امروزه مخلوط‌های بتن پلیمری لاتکس به‌طور فزاینده‌ای به‌عنوان مواد چسباننده بتن، روکش‌های غیرقابل نفوذ روی عرشه پل، دوغاب برای نصب کاشی، افزودنی‌ها برای گچ، گچ‌کاری و EIFS و طیف گسترده‌ای از پوشش‌های نازک تزئینی استفاده می‌شوند.

استفاده از چسب بتن در بتن

پلیمرهای مورد استفاده در بتن

فقط پنج پلیمر معمولاً برای بتن استفاده می شود: اکریلیک، استایرن-اکریلیک، وینیل استات اتیلن (VAE)، پلی وینیل استات (PVA) و رزین استایرن- بوتادین (SBR). به صورت مایع به دو قسمت مایع و پودر می آیند تا با هم مخلوط شوند. در فرم خشک آنها مواد از پیش بسته بندی شده ای هستند که برای کاربردهای خاص مخلوط شده اند. چه به صورت مایع و چه به صورت خشک، هر پلیمر دارای نقاط قوت و ضعف و کاربردهای توصیه شده است.

دلایل افزودن پلیمرها به مخلوط بتن

دلایل زیادی برای افزودن پلیمرها به مخلوط های پوششی بتن وجود دارد. پلیمرها چسبندگی به سطح قدیمی، استحکام خمشی، استحکام کششی و دوام یخ زدگی/ذوب را بهبود می بخشند. آنها همچنین نفوذپذیری، نفوذ کلریدها، نمک ها و دی اکسید کربن را کاهش می دهند. آنها مقاومت سایشی را افزایش می دهند و می توانند در مقاطع بسیار نازک اعمال شوندهیچ پلیمری برای دستیابی به این ویژگی ها بهترین عملکرد را ندارد. هر کدام نقاط قوت و ضعفی دارند. علاوه بر این، برخی از پلیمرها در برابر اشعه ماوراء بنفش (UV) بهتر مقاومت می کنند، بخار آب را با کارایی بیشتری منتقل می کنند و هنگامی که دوباره خیس می شوند، امولسیون مجدد نمی شوند.

سایر نکات

  • بسیاری از ویژگی های سیمان پرتلند زمانی که پلیمرها اضافه می شوند یکسان باقی می مانند.
  • فرمول‌های مختلفی از مونومرها وجود دارد و هر تولیدکننده آن‌ها را برای ایجاد پلیمرهایی با ویژگی‌های خاص ترکیب می‌کند.
  • پلیمرهای اکریلیک بهترین نرخ انتقال بخار آب (تنفس پذیری) را در بین تمام پلیمرها دارند.
  • اکریلیک های استایرن از نظر عملکرد بسیار شبیه به اکریلیک ها با بهبود مقاومت در برابر آب و پایداری کمتر در برابر اشعه ماوراء بنفش هستند.
  • وینیل استات اتیلن (VAE) را می توان به صورت مرطوب یا خشک بسته بندی کرد و پرمصرف ترین پلیمر برای محصولات پیش بسته بندی است.
  • رزین کوپلیمر استایرن بوتادین (SBR) دارای بهترین چسبندگی در بین تمامی پلیمرهای ذکر شده، بهترین مقاومت در برابر آب و بهترین مقاومت در برابر سایش است. همچنین برای پوشش های ضخیم مقرون به صرفه است، اما پلیمرهای SBR پایداری ضعیفی در برابر اشعه ماوراء بنفش دارند.
  • پلی وینیل استات (PVA) کم هزینه ترین و قابل تر شدن مجدد در این گروه است. در محیط های قلیایی مرطوب در معرض هیدرولیز است که باعث تجزیه پلیمر می شود.
  • بهترین چسبندگی به دال پایه زمانی حاصل می شود که برای اولین بار یک عامل اتصال دهنده استفاده شود.
  • اکثر خرابی‌های نصب مربوط به اتصال هستند - آماده‌سازی ضعیف دال پایه. موسسه بین المللی تعمیر بتن کتابی با عنوان راهنمای آماده سازی سطح منتشر کرده است که دستورالعمل های آماده سازی عالی برای هر نوع نصب وصله و روکش دارد.
  • اگرچه کارشناسان در مورد خواص پلیمرها و نحوه عملکرد آنها در بتن اختلاف نظر دارند، باید نقاط قوت و ضعف آنها را بشناسید و برای جلوگیری از خرابی های گران قیمت پروژه خود را با دقت انتخاب کنید.