ماستیک جهت درزگیری سازه های بتنی

ماستیک جهت درزگیری سازه های بتنی
  • 1178
  • 1402/10/06

ماستیک چیست و انواع ماستیک 

ماستیک نوعی ماده (خمیری شکل) پرکننده است، از جنس ها و متریال های متفاوت که در تنوع و رنگ های مختلف به بازار ارائه میشود.

ماستیک ها را می توان به چهار دسته زیر  تقسیم کرد :

1.ماستیک قیری

1.1 ماستیک قیری سرد اجرا

1.2 ماستیک قیر گرم اجرا 

1.3 ماستیک ضد حلال نفتی و روغن، ماستیک قیری پلیمری

2. ماستیک پلی یوتان

2.1 ماستیک پلی یورتان(اورتان) تک جزئی (600 میلی لیتری سوسیسی)

2.2 ماستیک پای یورتان(اورتان) دو جزئی

3. ماستیک های سیلیکونی بی رنگ و سفید

4. ماستیک های پلی سولفاید

از ماستیک ها میتوان برای چسباندن یا اتصالات مواد مختلف همچون بتن، چوب، فلز و شیشه و..... کمک گرفت. چرا که غیر قابل نفوذ و مقاوم در برابر نور خورشید و شرایط جوی مختلف هستند.

 

ماستیک چیست؟

 

تعاریف ماستیک ها 

ماستیک ها را می توان به عنوان پرکننده ای برای آب بندی یا پرکردن شکاف های بین مصالح ساختمانی استفاده کرد تا از ورود مایعات، هوا و  رشد آفات جلوگیری کند.

ماستیک در ساخت و ساز به عنوان چسب و درزگیر کاربرد فراوانی دارد. این ماده وظیفه دارد بی نظمی هایی را که ممکن است بین دو سطح ایجاد شود با جداسازی محل اتصال مواد همسان یا متفاوت پر کند.

ماستیک ها همچنین می توانند ترک های سطوحی مانند بتن، فایبرگلاس و سایر مصالح ساختمانی سخت را پر کنند.

از دیگر ویژگی های بارز ماستیک ها می توان به استفاده آن در فضاهای باز اشاره کرد زیرا در برابر آب، گرما و اشعه ماوراء بنفش مقاوم است.

پرکننده های ماستیک برای هر ماده ای مناسب هستند اما معمولاً در بتن، آلومینیوم، شیشه، چوب، فولاد و سنگ مرمر استفاده می شوند.

ماستیک ها به شکل مایع غلیظ یا به صورت خمیری در دسترس هستند و با تفنگ (گان تزریقی ماستیک) درزبندی تزریق می شود. و یا می توان با کاردک اجرا نمود که فقط قبل از اجرا محل مدنظر باید کاملآ خشک و عاری از هرگونه آلایندگی باشد.
 

انواع ماستیک چیست؟

 مهندسان عمران، معماران و یا بسیاری از افراد شاغل در صنعت ساختمان بدون شک با انواع ماستیک آشنا هستند. 

انواع مختلفی از ماستیک توسط برندهای مختلف در صنعت ساختمان تولید و استفاده می شود. علاوه بر این، هر محصول مزایا و معایب خود را دارد. به همین دلیل، انتخاب مناسب ترین محصول ماستیک برای نیازهای خود برای جلوگیری از اثرات منفی که ممکن است پس از آن رخ دهد، مهم است.

1. ماستیک قیر

ماستیک قیری یک پرکننده تک جزئی و الاستیک حاوی حلال های پایه قیر است. از آن در تریم کاری ساخت و ساز، آب بندی، اتصال و فرآیندهایی که نیاز به اصلاح سریع دارند استفاده می شود. می توان آن را روی سطوح مرطوب اعمال کرد و رنگ کرد.

ماستیک های قیری همیشه آماده به کار هستند به دو صورت گرم اجرا و سرد اجرا می توان آنها را استفاده نمود. 

2. ماستیک های(پلی یورتان) پلی اورتان

اگر به دنبال یک ماستیک تک جزئی خمیری شکل هستید که تقریباً به هر چیزی بچسبد، ماستیک مبتنی بر پلی اورتان  بهترین گزینه میباشد. این نوع ماستیک اتصالات با دوامی را بین مواد و اتصالات همانند واشر ایجاد می کند تا از مخلوط شدن مایعات و سایر مواد با یکدیگر جلوگیری کند.

ماستیک تک جزئی پلی یورتان  در برابر سایش مقاوم بوده و انعطاف پذیری بیشتری نسبت به سایر درزگیرهای غیر آب بندی دارد.

ماستیک های پلی اورتان به دلیل ارتجاعی بودن به ندرت قابل رنگ آمیزی است، اما معمولاً در رنگ هایی مانند خاکستری، سیاه یا سفید برای ترکیب با بتن و کف تولید می شوند. می توان از آنها در مخازن آب آشامیدنی نیز استفاده کرد.

ماستیک قیر

 

3. ماستیک های سیلیکونی

ماستیک سیلیکونی یک نوع ماستیک ایده آل است. خاصیت ارتجاعی خود را برای مدت طولانی حفظ می کند و در برابر آب بسیار مقاوم است. ماستیک های سیلیکونی همچنین تمایل دارند کمتر از سایر درزگیرها جمع شوند و تقریباً به هر ماده ای می چسبند. شرایطی مانند کپک زدن، زنگ زدگی یا دمیدن مایع و هوا در ماستیک های سیلیکونی دیده نمی شود.

4. ماستیک های پلی سولفاید

ماستیک پلی سولفاید حاوی ترکیبات آلی فرار بیشتری نسبت به سایر انواع ماستیک است. اکثر ماستیک های پلی سولفایدی با رنگ  به خوبی ترکیب نمیشود. با این حال، آنها در طول زمان استفاده بسیار انعطاف پذیر هستند و حتی می توانند در زیر آب نیز استفاده شوند. بعلاوه به دلیل مقاومت شیمیایی در بسیاری از مناطق قابل استفاده است. این نوع ماستیک را میتوان به عنوان گزینه ای عالی برای نشتی های فعال که نیاز به تعمیر فوری دارند تبدیل کند. برخی از فیلرهای ماستیک پلی سولفاید می توانند تا 20 سال عمر کنند.

5. ماستیک هیبرید

ماستیک های هیبریدی بهترین کیفیت پلی اورتان و سیلیکون را ترکیب می کنند. بی بو و دوستدار طبیعت است. چسبندگی مصالح ساختمانی سنگین را بدون نیاز به تثبیت فراهم می کند. همچنین می توان از آن مانند پلی سولفید در زیر آب استفاده کرد و قدرت چسبندگی بالایی دارد. ماستیک های ترکیبی را می توان رنگ کرد.

کاربرد ماستیک ها 

مناطق استفاده از ماستیک ها بسیار گسترده است. ماستیک عمدتاً به عنوان پرکننده درز، انبساط پرکننده و اتصال عناصر ساختمانی مانند نازک کاری فلز و شیشه، کاشی، پی وی سی استفاده می شود. سایر مناطق استفاده به شرح زیر است:

* به دلیل مقاومت در برابر آب و هوا، در هنگام نصب پنجره و در، ماستیک می تواند اطراف یک دهانه ناهموار را پر کند تا یک لایه هوابند ایجاد کند که باعث می شود خانه احساس راحتی و امنیت بیشتری داشته باشد.

* در اتصالات و درز بتن،

* اتصالات بتن کارخانه، اتصالات فرودگاهی و بندری،

* می توان از آن برای ایجاد اتصالات بین چوب قاب بندی و پایه های بتنی استفاده کرد.

* همچنین از ماستیک ها در ترک های دیوارها و روسازی های بتنی و در شکاف های اطراف آستانه داخل خانه استفاده می شود.

* لبه های کابین دوش، وان حمام و سینک را می توان با ماستیک برای آب بندی پر کرد.

* ماستیک را می توان در هر جایی که شکاف هایی وجود دارد که آب، هوا یا حشرات از آن عبور می کنند استفاده کرد.

* ماستیک همچنین می تواند برای چسباندن پانل های تخته سه لایه، کاشی های سقف، دیوار و کف ترجیح داده شود.

در این مقاله به این سوال که ماستیک چیست پاسخ داد شد  و  انواع ماستیک مورد بحث قرار گرفت علاوه بر این، فهرستی از مناطقی که آسیب ها در آن قابل استفاده می باشند تهیه گردیدو در آخر اضافه می کنیم که بتن آرپوم محصولات ماستیک و پرکننده متنوع را ارائه می دهد که حاوی چسب ها و پرکننده های مناسب برای هر سطحی است. همه ماستیک های بتن آرپوم دارای عملکرد آب بندی، کشسانی و مقاومت شیمیایی بالا هستند. شما می توانید اطلاعات تمام این محصولات را که از وب سایت بتن آرپوم دریافت کرده و اطمینان داشته باشید با یکبار استفاده از محصولات رضایت کامل ایجاد خواهد شد .