مواد افزودنی شیمیایی بتن

مواد افزودنی شیمیایی بتن
  • 2454
  • 1399/12/28

مواد افزودنی شیمیایی بتن

انواع مواد افزودنی شیمیایی بتن

مواد افزودنی به مخلوط سیمان آب اضافه می شوند تا عمر بتن ، تنظیم كنترل و سخت شدن آن افزایش یابد و رفتار بتن كاملاً کنترل شود. آنها می توانند به صورت پودر یا مواد افزودنی مایع باشند. دو نوع افزودنی ، شیمیایی و معدنی وجود دارد. استفاده از آنها بستگی به آنچه پیمانکار می خواهد به دست آورد.

مواد افزودنی شیمیایی بتن

استفاده آنها جهت:

  • کاهش هزینه ساخت
  • کمک در موارد اضطراری عملیات بتون ریزی
  • تضمین کیفیت از ابتدای اخطلاط تا خشک شدن بتن.
  • اصلاح ویژگی های بتن سخت شده
  • مواد افزودنی معدنی بتن

استفاده آنها جهت:

  • افزایش استحکام بتن
  • داشتن مخلوط بتن اقتصادی تر
  • کاهش سطح نفوذ پذیری
  • تحت تأثیر قرار دادن ماهیت بتن (سخت شده) با فعالیت هیدرولیکی
  • انواع مواد افزودنی بتن
  • افزودنی کاهش دهنده آب
  • دیرگیر کننده بتن
  • سخت کننده بتن
  • افزودنی های ضد آب بتن
  • متراکم ساز بتن
  • افزودنی حباب زا هوا زا
  • ترکیبات تشکیل دهنده حباب (هوا)
  • افزودنی کاهنده واکنش قلیایی
  • مواد افزودنی هوا زدا
  • افزودنی ضد خوردگی بتن
  • مواد افزودنی اتصال بتن
  • مواد افزودنی تزریقی
  • افزودنی قارچ کش ها ، میکروب کش ها و حشره کش
  • مواد افزودنی ضد انحلال
  • افزودنی رنگی بتن

تشریح انواع افزودنی شیمیایی بتن:

افزودنی کاهش دهنده آب

ترکیبات کاهش دهنده آب جهت به حداقل رساندن میزان مورد نیاز آب در مخلوط بتونی استفاده می شود. کارایی خاصیت مهم بتن است که با افزودن آب بهبود می یابد اما در صورت اضافه شدن آب بیش از حد مورد نیاز ، مقاومت و دوام بتن تحت تأثیر قرار می گیرد. این مواد علاوه بر افزایش کارایی باعث تقویت مقاومت بتن ، پیوند مناسب بین بتن و فولاد نیز می شود ، از ترک خوردگی ، تفکیک ، لانه زنبوری و غیره جلوگیری می کند.

مواد افزودنی شیمیایی بتن

دیرگیر کننده بتن

استفاده از افزودنی دیرگیر کننده بتن باعث کاهش سرعت هیدراتاسیون سیمان در مرحله اولیه آن شده و زمان گیرش اولیه بتن را افزایش می دهد. به این مواد نگهدارنده نیز گفته می شوند و بخصوص در مناطق با دمای بالا که بتن به سرعت سفت می شود ، مورد استفاده قرار می گیرند. تنظیم سریع در برخی شرایط ممکن است منجر به ناپیوستگی ساختار ، پیوند ضعیف بین سطوح ، ایجاد حفره های غیر ضروری در بتن و غیره شود. دیرگیر کننده برای از بین بردن این نوع از مشکلات مفید هستند. مخلوط دیرگیر کننده که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرد سولفات کلسیم یا گچ است. نشاسته ، فرآورده های سلولز ، شکر معمولی ، نمک اسیدها برخی از بازدارنده های دیگر هستند. بسیاری از ترکیبات کاهش دهنده آب همچنین به عنوان ترکیبات ضدعفونی کننده عمل می کنند و به عنوان پلاستیک کننده های مهار کننده خوانده می شوند.

مواد افزودنی شیمیایی بتن

سخت کننده بتن

ترکیبات شتاب دهنده برای کاهش زمان گیرش اولیه بتن استفاده می شوند. آنها فرایند مرحله اولیه سخت شدن بتن را تسریع می کنند از این رو به آنها شتاب دهنده نیز گفته می شود. این سخت کننده ها همچنین با افزایش سرعت هیدراتاسیون ، مقاومت بتن در مرحله اولیه آن را بهبود می بخشند. سخت شدن اولیه بتن در موارد مختلفی از جمله برداشتن زود هنگام از قالب ، دوره پخت کمتر ، کارهای ترمیم اضطراری ، برای سازه هایی در مناطق کم دما و غیره مفید است. برخی از مواد افزودنی شتاب دهنده عبارتند از: تری فنول آمین ، فرمت کلسیم ، بخار سیلیس ، کلرید کلسیم ، ژل سیلیکا ریز و غیره. و غیره. کلرید کلسیم ماده افزودنی شتاب دهنده ارزان و متداول است.

مواد افزودنی شیمیایی بتن

افزودنی های ضد آب بتن

برای ضد آب بودن و جلوگیری از رطوبت روی سطح بتن ، از ترکیبات ضد آب یا ضد آب استفاده می شود. علاوه بر خاصیت ضد آب ، در مراحل اولیه سخت شدن بتن نیز مانند شتاب دهنده عمل می کنند. ترکیبات ضد چربی مرطوب به شکل مایع ، فرم پودر ، فرم خمیر و غیره در دسترس هستند. ترکیبات اصلی این مواد افزودنی عبارتند از سولفات آلومینیوم ، کلرید آلومینیوم سولفات روی ، کلرید کلسیم ، سیلیکات سودا و غیره که فیلترهای منافذ شیمیایی هستند.

مواد افزودنی شیمیایی بتن

افزودنی متراکم ساز بتن

از مخلوط های پوزولانی برای تهیه مخلوط بتن فشرده استفاده می شود که مناسب برای سازه های نگهدارنده آب مانند سدها ، مخازن و غیره است. همچنین باعث کاهش گرمای هیدراتاسیون و انقباض حرارتی می شوند. بهترین مواد پوزولانی در مقدار بهینه بهترین نتیجه را می دهد و از خطرات بسیاری از قبیل واکنش دانه قلیایی ، آبشویی ، حمله سولفات و غیره جلوگیری می کند یا می کاهند. مواد پوزولانی(واکنش گر شیمیایی معدنی جهت کاهش میزان حرارت زایی بتن) که به عنوان مواد افزودنی استفاده می شوند طبیعی یا مصنوعی هستند. مواد پوزولانی به طور طبیعی وجود دارد خاک رس ، شیل ، توفان آتشفشانی ، پومسیت و غیره.

مواد افزودنی شیمیایی بتن

افزودنی حباب زا هوا زا

ترکیبات ورودی هوا یکی از مهمترین اختراعات در فناوری بتن است. کارکرد اصلی آنها افزایش دوام بتن در شرایط انجماد و ذوب است. با افزودن مخلوط بتن ، این مواد افزودنی میلیون ها حباب هوا را در طول مخلوط تشکیل می دهند و باعث بهبود خواص بتن می شوند. ورود هوا در بتن باعث بهبود کارایی بتن ، جلوگیری از تفکیک و ریزش ، کاهش وزن واحد و مدول الاستیسیته بتن ، بهبود مقاومت شیمیایی بتن و کاهش مقاومت سیمان یا شن و ماسه یا آب در بتن و غیره می شود. بیشتر ترکیبات مورد استفاده در ورودی هوا عبارتند از رزین وینسول ، دارکس ، تیپل و غیره است. این مواد افزودنی در واقع از رزین های چوب طبیعی ، نمک های قلیایی ، چربی های حیوانی و گیاهی و روغن و غیره ساخته شده اند.

مواد افزودنی شیمیایی بتن

ترکیبات تشکیل دهنده حباب (هوا)

پودر آلومینیوم ، کربن فعال شده ، پراکسید هیدروژن معمولاً از گازهای تشکیل دهنده ترکیبات شیمیایی استفاده می شوند. هنگامی که مواد افزودنی به گاز اضافه می شوند ، با هیدروکسید حاصل از هیدراتاسیون سیمان واکنش نشان می دهند و حباب های دقیقه ای گاز هیدروژن موجود در بتن را تشکیل می دهند. از این افزودنیها نیز برای تهیه بتن سبک وزن استفاده می شود. از مقادیر کمی از ترکیبات تشکیل دهنده هوا که عموماً بین 5/0 تا 2 درصد وزن سیمان است استفاده می شود. اما برای ساختن بتن سبک وزن مقادیر بیشتر به طور کلی 100 گرم در هر کیسه سیمان توصیه می شود.

افزودنی کاهنده واکنش قلیایی

واکنش قلیایی در بتن با واکنش قلیایی سیمان با سیلیس موجود در سنگدانه ها اتفاق می افتد. ماده ای مانند ژل را تشکیل داده و باعث انبساط حجمی بتن می شود که منجر به ترک خوردگی و تجزیه می شود. استفاده از ترکیبات پوزولانی (واکنش گر شیمیایی معدنی جهت کاهش میزان حرارت زایی بتن) مانع از واکنش قلیایی می شود و در برخی موارد مواد افزودنی حاوی هوا نیز مفید است. به طور کلی مواد افزودنی برای کاهش خطر واکنش قلیایی نمک پودر آلومینیوم و لیتیوم هستند.

افزودنی هوا زدا

ترکیبات هوا زا برای از بین بردن هوای اضافی داخل حفره های بتنی استفاده می شود. بعضی اوقات ممکن است سنگدانه ها گاز را به داخل بتن رها سازند و هوای فرو رفته بیش از حد مورد نیاز باشد ، بنابراین این نوع مواد افزودنی مفید است. برخی از ترکیبات هوا زدا که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از تریبوتیل فسفات ، سیلیکون ها ، الکل های محلول در آب و غیره.

افزودنی ضد خوردگی بتن

خوردگی فولاد در سازه بتن عمومی است و در شرایطی كه این سازه در معرض آب شور ، دودهای صنعتی ، كلریدها و … قرار دارد شدیدتر است. برخی از مواد افزودنی جلوگیری از خوردگی مورد استفاده در بتن مسلح عبارتند از: بنزوات سدیم ، نیترات سدیم ، نیترات سدیم و غیره.

افزودنی اتصال بتن

مواد افزودنی پیوند دهنده برای ایجاد پیوند بین سطوح بتونی قدیمی و تازه استفاده می شوند. به طور کلی ، اگر بتن تازه روی یک سطح بتن سخت شده ریخته شود ، به دلیل پیوند ضعیف با سطح قدیمی احتمال شکست سطح بتن تازه وجود دارد. برای استحکام بیشتر پیوند ، مواد افزودنی اتصال به سیمان یا ملات اضافه می شود که درست قبل از قرار دادن بتن تازه روی سطح بتن اعمال می شود. این نوع مواد افزودنی برای پوششهای روسازی ، روکش روی سقف ، تعمیرات و غیره استفاده می شود. مواد افزودنی پیوند دهنده امولسیون آب هستند و از لاستیک طبیعی ، لاستیک مصنوعی ، پلیمرهایی مانند پلی وینیل کلرید ، پلی وینیل استات و غیره ساخته می شوند.

افزودنی های تزریقی

مواد افزودنی تزریقی به مواد گروت اضافه می شوند تا با توجه به نیاز گروت ، خاصیت گروت را بهبود بخشند. برای درزگیری در شکاف های عمیق یا ترک ها استفاده می شوند. از این رو ، ترکیبات مختلفی به عنوان ترکیبات گروت بر اساس وضع موجود استفاده می شوند. شتاب دهنده هایی مانند کلرید کلسیم ، تری اتانول آمین و غیره به عنوان افزایش دهنده سرعت سفتی گروت استفاده می شود. به همین ترتیب از دیرگیر کننده هایی مانند اسید مخاطی ، گچ و غیره برای کاهش سرعت تنظیم گروت استفاده می شود.

افزودنی قارچ کش ها ، میکروب کش ها و حشره کش

برای جلوگیری از رشد باکتری ها ، میکروب ها ، قارچ ها روی سازه های بتنی سخت ، توصیه می شود که این مخلوط دارای خاصیت قارچ کش ، میکروب کش و حشره کش باشد. این خصوصیات را می توان با افزودن ترکیباتی مانند فنل های پلی الیژن ، ترکیبات مس و امولسیون های دیزلنر و غیره ایجاد کرد.

افزودنی ضد انحلال

مواد افزودنی ضد شستشو در بتن مخصوصاً برای سازه بتونی در زیر آب استفاده می شود. این ماده باعث می شود مخلوط بتونی در اثر فشار آب شسته نشود و چسبندگی بتن را بهبود می بخشد. این نوع مواد افزودنی از لاستیک طبیعی یا مصنوعی ، ضخیم کننده های مبتنی بر سلولز و غیره تهیه می شوند.

افزودنی رنگی بتن

مواد افزودنی رنگی رنگدانه هایی هستند که در بتن تمام شده رنگ ایجاد می کنند. مواد افزودنی مورد استفاده برای تولید رنگ نباید در مقاومت بتن تأثیر بگذارد. برخی از ترکیبات رنگ آمیزی و رنگهای حاصل از آنها در زیر آورده شده است.

مشاوره افزودنی شیمیایی بتن

شرکت بتن آرپوم آماده مشاوره برای کلیه محصولات مواد افزودنی بتن است. تمام محصولاتی که توسط شرکت بتن آرپوم تولید و عرضه می شوند تحت بخش کنترل کیفی این شرکت و مطابق با استانداردهاي کیفی بین المللی می باشند. جهت خرید محصولات میتوانید به قسمت فروشگاه مراجعه فرماید.