آب بندی مخازن آب

آب بندی مخازن آب
  • 1636
  • 1399/12/28

آب بندی مخازن آب

شیوه آب بندی مخازن نگهداری آب

نشت در یک مخزن می تواند آسیب محیطی ایجاد کند ، به خصوص اگر مخزن در زیر زمین باشد که در آن ترک ها را به دشواری می توان تشخیص داد. مواد شیمیایی موجود در آب یک مخزن آب آشامیدنی ، می توانند منبع آب شهری را آلوده کنند. در مناطق تحت تأثیر خشکسالی ، حتی مقدار کمی از آب از بین رفته از مخزن نیز می تواند گران باشد. گران و وقت گیر در جهت اصلاح ، جهت رفع این مشکلات نیاز به آب بندی مناسب مخازن نگهداره آب مصرفی چه برای مصارف خانگی ، کشاورزی و صنعتی است.

همچنین از مهمترین مسائلی که سازندگان هنگام ساخت مخازن آب بتنی با آن روبرو هستند ، ضد آب بودن مخزن بتنی است. شرایط مورد نیاز ، که باید برآورده شود ، بسته به اینکه در بالای زمین یا زیر زمین واقع شده باشد ، متفاوت است.

جهت انواع مخازن

  • مخازن زیر زمینی
  • مخازن روی زمین
  • برج های آب
  • مخازن کوچک بتنی پیش ساخته
  • مخازن درباز و با سقف

 اغلب تعمیر مخازن و ظروف آب قدیمی و نشتی نسبت به خرید یا ساخت وسایل جدید بسیار ساده تر و ارزان تر است.

 توجه داشته باشید که مخازن مربع یا مستطیل معمولا دارای ترک هستند (به دلیل فشار آب ناموزون) ، بنابراین مطمئن شوید که از ابتدا مخازن دایره ای شکل بسازید تا عمر طولانی تری داشته باشند. مخازن آب ساخته شده از ورق های آهنی گالوانیزه چند دهه قبل محبوبیت داشتند. متأسفانه قسمت پایانی مخازن پس از 5 تا 10 سال دچار فرسایش و نشت شدند. سپس بعدا بی استفاده تلقی گردیده و به عنوان آهن قراضه دور ریخته می شوند.

آب بندی مخازن آب

برخی از ترکیبات آب بندی مخازن آب بتنی موجود

  • دوغاب ضد آب با سیمان
  • دوغاب ضد آب دو جزئی الاستیک
  • ملات سیمان اصلاح شده با الیاف پلیمری
  • ملات با گیرش بالا
  • ترکیبات پلاستیکی کاهش دهنده آب بتن
  • ترکیب ضد آب کریستالی

آب بندی مخازن آب

مراحل آب بندی مخازن آب بتنی :

تمام آب را از مخزن تخلیه کرده و فضای داخلی آن را تمیز کنید
سنگ تراش قسمت های متخلخل دیواره داخلی را دور بیندازید و قسمت های شل را در دیواره خارجی مخزن جدا کنید.
قسمت های تراشیده شده را با آب تمیز کرده و سیمان خشک را روی قسمت های آبدار دیواره ریخته شود. با کمک یک ماله ، لازم است سیمان را به درستی به ترک ها فشار دهید. می توانید ترک ها را با خمیر قیر پر کنید. ورقه های مش جوش را به همراه سیم اتصال را محکم در اطراف مخزن بپیچانید و قسمت بیرون مخزن را بطور مستحکم چسب کنید.
ملات فشرده 1: 3 را با یک تکه چوب داخل شیارهای خارجی و داخلی(یا روی پایه قدیمی) و روی قسمت های آبدار دیواره پرتاب کنید تا بطور مستحکمی اتصال داشته باشند.(حال اجاز دهید تا این ترکیبات نسبت به زمان لازم خشک شوند)
مخزن را با مواد رنگی ضد آب ترکیب شده رنگ کنید. توجه داشته باشید که این لایه باید ضخیم باشد و مخزن عاری از گونه گرد و خاک باشد. حال اجازه دهید تا مواد نسبت به ترکیباتشان کاملا خشک شوند.

نکات

محصولات لاستیکی مایع را می توان با غلتک ، اسپری ، برس یا ماله استفاده کرد و برای طیف گسترده ای از لوازم ضد آب و ضد خوردگی استفاده می شود.
هنگام اسپری مواد آب بندی از دستكش و ماسك صورت استفاده كنيد تا از تماس پوست با محلول كه ممكن است مدت زمان بيشتري براي برداشتن آن باشد استفاده شود.
علاوه بر این ، تا حد امکان از استنشاق ترکیبات خودداری کنید و این باعث بروز مشکلات سلامتی می شود.
سوراخ ها را به دیواره های بتونی سوراخ کنید و لبه های آستر را تقویت کنید.
ترکیب مخلوط را در اطراف سوراخ ها به خوبی اسپری کنید و از بسته بودن هر سوراخ اطمینان حاصل کنید.
اطراف سوراخ ها را بررسی کنید تا ببینید که آیا آن به درستی آب بندی شده است. برای ترمیم بهتر می توانید این روند را با اسپری روی سوراخ ها دوباره تکرار کنید.

آب بندی مخازن آب

نتیجه گیری

دقت داشته باشید که تولید کننده یا توزیع کننده ای را انتخاب کنید که در پشتیبانی محصولاتی می فروشد باشد. مطمئن باشید که دستورالعمل های سازنده را دقیقا رعایت کنید ، زیرا این امر می تواند بر ضمانت سیستم تأثیر بگذارد. به عنوان مثال ، برخی از تولید کنندگان فقط نصب های تکمیل شده توسط متقاضیان معتبر را تضمین می کنند.

بیشتر اجراهای آببندی مخازن مزایا و معایب خاص خود را دارند که باید در برابر اهداف پروژه بررسی شوند تا مشخص شود کدام سیستم برای سازه مناسب است. برای پرسیدن سؤال ، بررسی ، گفتگو با نمایندگان خدمات فنی آنها و شاید یک نماینده درست با بازدید از سایت را در نظر بگیرید. سرانجام ، صرف نظر از سیستم انتخابی ، بهترین نتایج با رعایت استانداردهای بتن برای قالب ، بتن ریزی ، ادغام و اجرای آبندی مناسب ایجاد می شود.

آب بندی مخازن آب

مشاوره با بتن آرپوم

متخصصان و مشاورن بتن آرپوم می توانند به شما در انتخاب مواد آب بندی مخازن آب مناسب برای پوشش استخر و مخازن تسهیل گر باشند. با مشاوره با ما می توانید اطمینان حاصل کنید که آب بندی مخزن شما مطابق با نیازهای و استانداردهای روز است. جهت خرید محصولات آب بندی مخازن می توانید از فروشگاه آنلاین بتن آرپوم بازدید نمایید.