همه چیز درباره ی افزودنی واترپروف

همه چیز درباره ی افزودنی واترپروف
  • 1398
  • 1400/7/17

معرفی افزودنی واترپروف

افزودنی واترپروف (ضد آب) برای بتن چیست؟

افزودنی واترپروف نوعی افزودنی ضد آب است که از عبور آب از طریق بتن سخت شده تحت یک سر فشار جلوگیری می کند. همچنین به عنوان افزودنی مقاوم در برابر آب یا افزودنی کاهش دهنده نفوذپذیری یا افزودنی ضد رطوبت نامیده می شود.

الزامات افزودنی ضد آب (واتر پروف) برای بتن

آب بخش مهمی از ساختمان بتن از اختلاط بتن تا عمل آوری بتن است. اما وقتی بتن استحکام لازم را بدست آورد، پس از آن هرگونه رطوبت یا نفوذ آب در بتن می تواند باعث آسیب به بتن شود. آسیب می تواند به دلیل خوردگی آرماتور یا به دلیل یخ زدایی باشد. هنگامی که یک کار بتنی به پایان رسید و پخت کامل شد، محتوای آب تبخیر شده و در داخل بتن خالی ایجاد می کند. بنابراین برای یک سازه بتنی با دوام خوب، نسبت آب به سیمان کم توصیه می شود تا تخلخل بتن کاهش یابد. اما در این صورت، بتن حتی با استفاده از حداقل نسبت آب/سیمان نمی تواند کاملاً ضد آب شود. بتن یک ماده متخلخل است و آب به دلیل اعمال مویرگی می تواند از طریق منافذ و ریز شکاف های بتن نفوذ کند. بنابراین نیاز به افزودنی است که بتواند تخلخل بتن را کنترل کند.

وظایف مواد افزودنی ضد آب( واتر پروف)

کاهش نفوذپذیری افزودنی بتن یا افزودنی های ضد آب به روشهای زیر عمل می کند:

این اندازه منافذ مویرگی، تعداد و تداوم آنها را در داخل ساختار بتنی کاهش می دهد. منافذ مویرگی بتن را مسدود می کند، یا ممکن است منافذ مویرگی را با مواد آبگریز پوشش دهد. این امر به دلیل جذب مویرگی از جذب آب در منافذ جلوگیری می کند. جذب مویرگی عبارت است از عبور آب از طریق منافذ موجود در بتن به دلیل وجود سر هیدرولیک خارجی. این افزودنی های مقاوم در برابر آب نمی توانند به طور قابل توجهی از حرکت آب از طریق ترک های بتن یا بتن ضعیف فشرده جلوگیری کنند که شایع ترین دلایل نشت آب در بتن هستند.

امروزه محصولات زیادی در بازار وجود دارد که برای محافظت از سازه بتنی در برابر آسیب ناشی از نفوذ آب در دسترس است. به عنوان مثال روکش ها، سیلرها، غشاها و غیره برای جلوگیری از نفوذ آب استفاده می شود. اما همه اینها به مقدار زیادی پول و زمان نیاز دارند. این فرآیند را می توان با استفاده از افزودنی مقاوم در برابر آب ساده کرد که از نفوذ آب از طریق بتن با ضد آب بودن آن جلوگیری می کند.

همه چیز درباره ی افزودنی واترپروف

انواع افزودنی های ضد آب (واترپروف)

انواع مختلفی از مواد مورد استفاده در افزودنی های ضد آب:

مواد شیمیایی آبگریز یا دافع آب مانند عایق قیری امولسیونی که می توانند با تشکیل لایه ای در امتداد منافذ موجود در بتن، ورود آب به منافذ را مسدود کنند. این مواد منافذ را پر نمی کنند. پودر واتروف کاملاً تقسیم شده از پرکننده های بی اثر و شیمیایی فعال به عنوان متراکم کننده عمل کرده و حرکت آب را از طریق منافذ محدود می کنند.
مواد کریستالی و پوشش نفوذگر با طبیعت آب دوست که چگالی هیدرات سیلیکات کلسیم را افزایش می دهد و یا رسوبات مسدود کننده منافذ را برای مقاومت در برابر نفوذ آب ایجاد می کند.

پوشش سطوح دوجزئی که با دو جزء A و B ترکیب شده ملات اماده به کمصرفی به شما می دهد که کاملا مناسب آببندی مخازن آبی و سازه های آبی و استخر ها و ... می باشد که که برای سازه های روبه نمای کاملا مناسب می باشد و مناسب سازه های آبی فشار مثبت می باشد. این گزارش استفاده از مواد را تنها به موارد ذکر شده در بالا محدود نمی کند. از هر ماده ای می توان به عنوان افزودنی مقاوم در برابر آب استفاده کرد که می تواند نفوذ آب را مسدود کند. این مواد را می توان به صورت تکی یا ترکیبی از دو یا چند مورد استفاده کرد.

مکانیسم افزودنی های مقاوم در برابر آب( واتر پروف):

مکانیسم افزودنی های مقاوم در برابر آب کاهش تخلخل بتن است. برای کاهش تخلخل بتن، میزان آب یا نسبت سیمان آب باید کاهش یابد. اگر نسبت سیمان آب به زیر 45/0 کاهش یابد، تخلخل بتن به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. اگر نسبت آب/سیمان را بیشتر کاهش دهیم، کارایی بتن کاهش می یابد. با استفاده از افزودنی کاهنده آب که می تواند کارایی کافی بتن را برای تراکم کامل تضمین کرده و ترک خوردگی انقباض را کاهش دهد، می توان از این امر جلوگیری کرد.

اگر امکان کاهش نسبت سیمان آب وجود ندارد، مکانیسم دیگری وجود دارد که در آن از افزودنی های مسدود کننده منافذ استفاده می شود. این اندازه ها تقریباً 0.1 میکرون و امولسیون های پلیمری واکنشی خوب یا غیرفعال یا نامحلول هستند. در طی فرآیند هیدراتاسیون، آنها می توانند در منافذ بتن مستقر شده و آنها را مسدود کنند که به بتن کمک می کند تا از جذب بیشتر آب جلوگیری کند. مواد افزودنی آبگریز با بتن محلول هستند اما در بتن تازه با کلسیم واکنش می دهند و لایه ای را تشکیل می دهند که توسط سطوح مویرگ ها جذب می شود. پس از فرآیند هیدراتاسیون، این لایه از نفوذ آب به داخل منافذ جلوگیری می کند. اما مقاومت افزودنی آبگریز محدود است و به سر هیدرولیک، کیفیت بتن و اثربخشی افزودنی بستگی دارد.

همه چیز درباره ی افزودنی واترپروف

موارد استفاده مواد افزودنی ضد آب (واتر پروف)برای بتن و ملات:

واترپروف بتن و ملات محصولی برای اطمینان از ضد آب بودن سازه های بتنی مسلح، استخرها، مخازن، تصفیه فاضلاب و مخازن آبی بتنی، زیرزمین، تونل و پارکینگ های زیرزمینی ضدآب، بتن ضد آب و یکپارچه را ارائه می دهد.

مقدار مصرف مواد افزودنی ضد آب (واتر پروف) برای بتن:

میزان مصرف این افزودنی ها بسته به نوع افزودنی و میزان عملکرد مورد نیاز متفاوت است. 2٪ از افزودنی های نوع آبگریز معمولاً استفاده می شود و ممکن است برای انواع مسدود کننده منافذ 5% یا بیشتر باشد. این درصد بر اساس وزن یا حجم سیمان محاسبه می شود و نه بر اساس بتن.

زمان و شرایط نگهداری واتر پروف:

در دمای بین 5 تا 35 درجه سانتی گراد، مدت زمان نگهداری 12 ماه پس از تاریخ تولید می باشد.

بسته بندی واتر پروف:

واترپروف پودری بتن و ملات درکیسه های 20 کیلو گرمی می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید ویدئو زیر را مشاهده نمایید.