آب بندی درزگیرهای در معرض رطوبت

آب بندی درزگیرهای در معرض رطوبت
  • 923
  • 1400/12/12

آب بندی درزگیرهای در معرض رطوبت

آنچه در مورد آب بندی درزگیرهای در معرض رطوبت باید بدانیم: بحث های قابل توجهی در مورد اینکه آیا لازم است از یک درزگیر برای راهروهای بتنی و سایر سطوح بتنی استفاده شود یا خیر وجود دارد و اگر چنین است، هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام داد. بازاریابی تهاجمی توسط شرکت‌های فروش محصولات آب‌بندی ممکن است دلیل این باور رایج باشد که باید هر سال از آب‌بند استفاده کرد، اما حتی افراد شکاک موافقند که آب‌بندی دوره‌ای به طولانی‌تر شدن عمر هر دال بتنی، اعم از راهرو، پاسیو، کمک می‌کند. عرشه استخر، یا پیاده رو.

بتن در صورتی که اصلاً آب بندی نشود عملکرد کاملاً مناسبی دارد، اما استفاده از یک آب بند با کیفیت خوب هر چند سال یکبار عمر آن را افزایش داده و ظاهر آن را خوب نگه می دارد. این امر مخصوصاً در صورتی صادق است که راهرو یا پاسیو بتنی رنگ‌آمیزی یا حکاکی شده داشته باشید. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که نمک جاده زمستانی می‌تواند بتن را از بین ببرد، می‌توان آب‌بندی راهرو نیز در نظر گرفت. استفاده از آب بند بتن می تواند یک پروژه آسان برای یک فرد باشد، و باعث می شود صفحات بتنی شما خوب به نظر برسند و به طور بالقوه دوام بیشتری داشته باشند.

انواع آب بندی بتن

قبل از شروع، توجه داشته باشید که انواع مختلفی از درزگیرهای بتن وجود دارد. این کمک می کند تا تفاوت بین یک سیلر مبتنی بر رزین اکریلیک، یک سیلر اپوکسی یا پلی اورتان و یک سیلر نافذ را بدانید.

سیلرهای مبتنی بر رزین اکریلیک(چسب بتن آببندی)

سیلرهایی که لایه ای از رزین اکریلیک را قرار می دهند نسبت به هزینه خود عملکرد عالی دارند. آنها ممکن است با اپوکسی، پلی اورتان یا سیلیکون ترکیب شوند تا دوام محصول را افزایش دهند، بنابراین برچسب ها را به دقت بخوانید. انواع مختلفی از اکریلیک ها نیز وجود دارد و برخی از آنها بهتر از بقیه هستند. استایرن اکریلیک محصولی با عملکرد پایین تر است که ممکن است در زیر نور مستقیم خورشید زرد شود. انتخاب بهتری به عنوان رزین اکریلیک بکر یا خالص شناخته می شود که ماندگاری بیشتری دارد و زرد نمی شود.

درزگیرهای اپوکسی یا پلی اورتان

قیمت این سیلرها به طور قابل توجهی بیشتر از اکریلیک است، اما هزینه بالا لزوماً به معنای برتری آنها نیست. آنها لایه ضخیم تری دارند، بنابراین می توانند لغزنده باشند، به خصوص وقتی روی پاسیو یا پیاده رو پوشانده شوند. این محصولات همچنین مانع از "نفس" رطوبت بتن می شوند که مشکل ساز است. اگر بتن نفس نکشد، ممکن است باعث ایجاد مه سفید بین بتن و لایه سیلر شود.

درزگیرهای نفوذی(نفوذگر کریستال شونده)

این محصولات از رزین های مخصوص (سیلیکون ها، سیلوکسان ها و سیلان ها) ساخته می شوند که به داخل بتن نفوذ کرده و سدی شیمیایی در برابر آب، روغن و سایر آلاینده های رایج ایجاد می کنند. چنین محصولاتی به وضوح به عنوان مهر و موم های "نفوذ" برچسب گذاری می شوند و انتخاب خوبی برای جایی که می خواهید سطوح را در برابر لکه ها محافظت کنید، مانند گاراژ یا خیابان، انتخاب خوبی هستند. بهترین محصولی که برای آببندی بتن می توان استفاده کرد چسب بتن آببندی می باشد که بهترین نوع چسب در زمینه آببندی می باشد و از لحاظ قیمتی بسیار ارزان و به صرفه می باشد.

از چسب بتن آببندی می توان به عنوان سیلر بر روی هر سطح سیمانی و بتنی اعمال کرد از جمله داخل مخازن آبی و استخر ها و دیوار های پارکینگ های طبقات زیر زمینی و ... که پوشش مناسبی برای آببندی می باشد و چسبندگی بالایی دارد. بهترین محصولات در خرده فروشان حرفه ای عرضه بتن در دسترس خواهد بود. محصولات ارزان‌قیمتی که در فروشگاه‌های سخت‌افزار و مراکز خانگی عرضه می‌شوند، معمولاً سیلرهای سطح متوسطی هستند که عملکرد مناسبی را ارائه می‌دهند، اما احتمالاً طول عمر کمتری نسبت به سیلرهای حرفه‌ای گران‌تر دارند.

درزگیرهای بتن سطوح براق

مانند رنگ ها، درزگیرهای بتن در سطوح مختلف براقیت یا درخشندگی موجود هستند. شما می توانید از بین گزینه های بدون براق، مات، ساتن، نیمه براق، براق و براق انتخاب کنید. تولید کنندگان براق کننده ها را در مقیاس 1 تا 100 دسته بندی می کنند که 100 نشان دهنده بالاترین سطح براقیت است. هیچ سطح براقیت استانداردی برای راهرو یا پاسیو بتنی وجود ندارد. اما اگر یک سیلر با براقیت بالاتر را ترجیح می دهید و بسته به اینکه بتن در کجا قرار دارد، ممکن است لازم باشد یک لایه رویی افزودنی بدون لغزش برای آب و هوای مرطوب در نظر بگیرید.

سیلرهای مبتنی بر حلال: سطح براقیت 80 تا 100. سطحی براق تا براق تولید می کند.
سیلرهای مبتنی بر آب: سطح براقیت 50 تا 80; پوششی مات یا نیمه براق ایجاد می کند.
سیلرهای نفوذی: درجه براقیت 0; پوششی بدون براق ایجاد می کند.

توجه داشته باشید که سیلرهای مبتنی بر حلال بیشتر از سیلرهای مبتنی بر آب، سطح بتن را تیره می کنند. آنهایی که به عنوان سیلرهای با ظاهر مرطوب به بازار عرضه می شوند، نسبت جامدات بیشتری در مایع دارند. در حالی که برخی از افراد ظاهر آب‌بندهای مرطوب را دوست دارند، برخی دیگر آن‌ها را غیرطبیعی می‌دانند، به‌ویژه روی سطوح بتنی مهر شده، رنگی یا بافت‌دار مانند سطوح مورد استفاده در پاسیو و عرشه استخر. با این حال، برخی از مهر و موم های با ظاهر مرطوب حاوی مواد رنگی نیز هستند که می توانند برای رنگ آمیزی دال و همچنین آب بندی آن استفاده شوند.

نحوه اعمال سیلر

بسیاری از کارهای مربوط به آب بندی راهروهای بتنی آماده سازی است - هم برای منطقه بتنی و هم برای شما. قبل از آب بندی بتن، از تمیز و خشک بودن سطح آن اطمینان حاصل کنید. در صورت لزوم، از صابون یا چربی‌گیر برای تمیز کردن کامل دال استفاده کنید. هر وصله ای که مورد نیاز است باید قبل از آب بندی کامل شود. سطوح تمیز و خشک برای چسبندگی مناسب سیلر به بتن حیاتی است.

آماده سازی سیلر

سیلرها موادی نیستند که بخواهید با پوست یا چشمانتان تماس داشته باشند، بنابراین هنگام استفاده از سیلر حتما از دستکش، آستین بلند و شلوار و محافظ چشم استفاده کنید. قبل از شروع، دستورالعمل های برچسب را برای هرگونه اقدامات احتیاطی خاص، از جمله آب و هوای بهینه پیشنهادی و دمای آب بندی، بخوانید.

تجهیزات سیلر

بسته به سیلری که استفاده می کنید، سیلرهای بتن فقط به حداقل تجهیزاتی مانند غلتک، سمپاش یا برس برای کاربرد نیاز دارند. برای روش توصیه شده به دستورالعمل های برچسب سازنده مراجعه کنید. به طور کلی، سیلرهای مبتنی بر حلال (بر پایه روغن) بهتر است با اسپری استفاده شوند، در حالی که سیلرهای مبتنی بر آب بهتر است با غلتک استفاده شوند.

پوشش سیلر

با هر دو روش، برای پوشش کامل تلاش کنید. بیشتر محصولات دارای 250 تا 300 فوت مربع در هر گالن هستند. بهتر است از دو یا حتی سه لایه نازک استفاده کنید، و اجازه دهید هر لایه بین برنامه ها خشک شود. این کار از ایجاد پوکه ای که می تواند پوشش ناهمواری ایجاد کند جلوگیری می کند. برای اطمینان از پوشش کامل، هنگام اعمال سیلر، نواحی را روی هم قرار دهید.

خشک کردن سیلر

بهتر است به جای کار در نوارهای باریک، روی یک بخش کوچک مربعی در هر زمان، بیش از 25 فوت مربع (یک بخش 5 فوت مربع) کار کنید. زمان خشک شدن حدود دو ساعت است، اما بسته به شرایط آب و هوایی می تواند متفاوت باشد. شرایط مرطوب تابستان ممکن است به زمان خشک شدن پنج ساعت یا بیشتر نیاز داشته باشد. قبل از اینکه لایه بعدی را بمالید باید تمام سطح در هنگام لمس بدون هیچ گونه احساس چسبندگی خشک شود. اگر یک راهرو جدید یا بزرگ دارید، ممکن است توصیه شود که یک متخصص این کار را انجام دهید. یک سیلر حرفه ای بر اساس متراژ مربع مسیر ورودی شما از شما شارژ می کند.

نگهداری از سیلر

هنگامی که منطقه بتنی شما آب بندی شد، تعمیر و نگهداری منظم باعث می شود پوشش سیلر کار خود را انجام دهد. تمیز کردن ساده هر چند ماه یکبار با آب و صابون بخشی از این روال است. اگر متوجه مناطقی شدید که نازک شده اند، استفاده مجدد سبک پس از شستشو ایده خوبی است.

شستشوی تحت فشار

استفاده از واشر فشار برای تمیز کردن کثیفی سطح از یک راهروی بتنی مهر و موم شده خوب است. اما استفاده از نوک مناسب بسیار توصیه می شود، در غیر این صورت سطح ممکن است آسیب ببیند. از یک نازل فن (که سرعت آب را کاهش می دهد) یا نازل چرخشی در فاصله 12 اینچی از سطح استفاده کنید. قبل از اینکه کل سطح را با یک واشر فشار تمیز کنید، یک نقطه محتاطانه از راهرو یا پاسیو بتنی خود را آزمایش کنید تا ببینید چگونه واکنش نشان می دهد. پرداخت هزینه یک متخصص برای شستشوی تحت فشار راهرو یا پاسیو مهر و موم شده شما بسته به اندازه، به طور متوسط حداقل 100 تا 200 دلار هزینه دارد.

آب بندی مجدد

نظرات در مورد اینکه هر چند وقت یکبار یک راهروی بتنی باید دوباره آب بندی شود متفاوت است. این تا حدی به محصول مورد استفاده و همچنین به آب و هوا و سطح سایش و پارگی روی دال بستگی دارد. کیفیت رزین های موجود در سیلر تاثیر زیادی بر طول عمر پوشش سیل خواهد داشت. طبق گفته سازمان های تجاری بتن مانند شبکه بتن، برنامه ریزی برای آب بندی مجدد هر یک تا سه سال یکبار.