انواع واترپروف و عایق های رطوبتی

انواع واترپروف و عایق های رطوبتی
  • 1703
  • 1402/10/07

عایق رطوبتی چیست؟

عایق رطوبتی فرآیندی است که در آن یک جسم یا سازه ضد آب یا مقاوم در برابر آب می شود. به لطف این فرآیند، سطح یا ساختار عایق شده در برابر نفوذ آب مقاومت می کند.

 مواد عایق رطوبتی که یکی از مهمترین عناصر یک پروژه ساختمانی هستند، دوام بسیاری از سطوح مختلف را در ساخت و ساز افزایش می دهند.

در ساختمان ها، عایق رطوبتی مانعی برای جلوگیری از عبور آب بر روی سطوحی که تماس زیادی با آب دارند مانند پی، سقف و دیوارها ایجاد می کند. بکی از ویژگی های  عایق های رطوبتی واترپروف کردن مصالح ساختمانی است. به طور خلاصه، واترپروف کردن یک اقدام محافظتی است که سطح را در برابر آب مقاوم می کند و از نفوذ مایعات به سطوح نامطلوب تحت نیروهای خارجی مانند فشار هیدرواستاتیک و مویینگی جلوگیری می کند.

واترپروف چیست؟

 هر یک از این محصولات واترپروف دارای حوزه های مختلف هستند. در صورت عدم استفاده از نوع صحیح عایق رطوبتی بر روی سطوح، مشکلاتی که پیش می آید نه تنها باعث کاهش رضایت می شود بلکه از دوام سازه نیز می کاهد. به همین دلیل، استفاده از مواد عایق رطوبتی مناسب برای سطوحی که در تماس زیاد با آب هستند، ضروری است. 

1. واترپروف بر پایه سیمان (پوشش دو جزئی الاستومری)

عایق رطوبتی بر پایه سیمان ساده ترین روش عایق رطوبتی مورد استفاده در پروژه های ساختمانی است. با مخلوط کردن مواد عایق رطوبتی مبتنی بر سیمان به راحتی اعمال می شود. این روش در مناطقی که در داخل ساختمان هستند و تماس بالایی با آب دارند مانند سرویس بهداشتی و حمام استفاده می شود. 

پوشش دو جزئی سیمانی (پوشش الاستومری) عمداتا در مکان هایی استفاده میشوند که در معرض فشار بالا هستند مانند استخرها و مخازن آب و در مکان های مرطوب با تماس زیاد با آب مانند تراس ها، حمام ها و زیرزمین ها استفاده می شود.

عایق رطوبتی پایه سیمانی معمولاً دارای مقاومت کامل یا نیمه ارتجاعی است اما در معرض نور خورشید و شرایط آب و هوایی قرار نمی گیرد زیرا در مناطقی مانند توالت و حمام استفاده می شود. و می تواند به صورت داخلی یا خارجی روی بتن، اعمال شود. تا در برابر نشت و آب های سطحی بتن را محافظت کند.

 مواد ضد آب بر پایه سیمان
 


2.  چسب بتن آب بندی

یکی دیگر از روش های عایق رطوبتی که اغلب ترجیح داده می شود، چسب بتن آب بندی بتن و ملات است. که یک پوشش نازک است که معمولاً شامل یک پوشش آستر و دو لایه میانی و نهایی است که توسط اسپری، غلتکی یا ماله اعمال می شود. انعطاف پذیری بیشتری نسبت به انواع عایق رطوبتی مبتنی بر سیمان دارد. به همین دلیل امروزه بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

دوام پوشش چسب آببندی بتن بستگی به نوع پلیمری دارد که شرکت سازنده در ساخت آن استفاده می کند. که گاها از پلیمرهای اصلاح شده استفاده میکنند تا در درجات مختلف با توجه به نیاز کاربر تقسیم بندی کنند. 

چسب بتن آب بندی (غشای مایع الاستومری) به دلیل محافظت عالی در برابر آب و رطوبت، جای خود را در توانسته بین مهندسین و مشاورین و حتی پیمانکاران ساختمان حفظ کند.

چسب بتن آب بندی غشای مایع الاستومری
 
3. واترپروف قیری، پرایمر قیری ( پوشش امولوسیونی )

 نوعی پوششی است که برای عایق رطوبتی و پوشش محافظ انعطاف پذیر مطابق با فرمول و درجه پلیمریزاسیون آن استفاده می شود. انعطاف پذیری و محافظت آن در برابر آب می تواند تحت تأثیر کیفیت درجه پلیمر و همچنین الیافی که از آن تولید می شود، باشد.

متداول ترین کاربردهای پوشش های قیری شامل نواحی مدفون ساختمان است. این یک پوشش محافظ عالی و مواد ضد آب است، به ویژه در سطوحی مانند پایه های بتنی.

پوشش امولوسیونی یا پرایمر قیری با استفاده از مواد پایه لاستیکی قیر ساخته شده و در کلیه سطوح افقی و عمودی کاربرد دارد. برای عایق کاری خارجی مناطقی مانند پی، زیرزمین ها و زیرزمین ها و برای ایزوله کردن مناطق بسته در فضای داخلی خانه مانند حمام، آشپزخانه و توالت ترجیح داده می شود. 

مواد ضد آب غشای قیری مایع
 

4.واترپروف پلی اورتان (یورتان)

روش عایق رطوبتی غشایی مایع پلی یورتان برای قسمت سقف تخت استفاده می شود و عایق سقف را در برابر عوامل خارجی فراهم می کند. پوشش های  پلی اورتان بسیار انعطاف پذیر به گونه ای طراحی شده اند که تحت تأثیر عوامل خارجی قرار نگیرند. 

قبل از استفاده از واترپروف پلی اورتان، باید در نظر داشت که آنها به رطوبت حساس هستند. به همین دلیل لازم است قبل از اجرا میزان رطوبت دال بتنی را ارزیابی کرده و از پوسته شدن یا شل شدن غشاها جلوگیری شود.

واترپروف دو جزئی پایه پلی یورتان بتن آرپوم که در کاتالوگ محصولات بتن آرپوم گنجانده شده است، با ارائه دقیق ترین عایق رطوبتی مورد نیاز در سطوح بیرونی مانند بالکن، تراس و پشت بام، فضاهای زندگی ایده آل را فراهم می کند.

مواد ضد آب مبتنی بر پلی اورتان

سهم مواد عایق رطوبتی در دوام ساختمان

برای اینکه پاسخی سالم به این سوال بدهیم که چرا به مواد عایق رطوبتی نیاز است، باید دلیل این نیاز را درک کنیم. اگر اقدامات احتیاطی مناسب انجام نشود، هر ساختمانی با مشکلات دوام مواجه است. به این ترتیب عوامل طبیعی مانند هوا، آب، آب و هوا، باد و رطوبت بر دوام ساختمان تأثیر می گذارد. 

اگر ساختمان در برابر مایعات ناشی از عوامل خارجی محافظت نشود، ممکن است با مشکلاتی مانند خرابی یا آسیب به سطوح مختلف، از پی تا بیرون، مواجه شود.

عایق رطوبتی فرآیندی است که برای جلوگیری از ورود مایعات به یک سازه طراحی شده است. معمولاً برای کنترل رطوبت در حین ساخت، اقدامات عایق رطوبتی جامعی به ساختمان اضافه می شود و پس از ساخت سازه از مواد عایق رطوبتی استفاده می شود تا هرگونه مشکلی که ممکن است با آن مواجه شود برطرف شود.
در عین حال، عایق رطوبتی باعث کاهش رطوبت داخلی، آسایش بیشتر ساختمان و جلوگیری از آسیب دیدن اشیاء داخل ساختمان توسط رطوبت و بخار آب می شود.